Talven kylmyys hyydyttää vanhoja akkuja – näin pidät autosi toimintakuntoisena
Sekä auton pitkä seisottaminen että lyhyet ajopyrähdykset hyydyttävät vanhoja akkuja.Autot tykkäävät, kun niillä ajetaan, todettiin aikanaan Kummeli-sketsissä. Tämä pitää paikkansa etenkin akkujen osalta.
Akut ovat kovilla etenkin talven pakkaskeleillä. Vanhan akun varaus ei välttämättä kestä pitkiä seisotuksia. Myös lyhyet ajorupeamat ovat pahaksi, sillä kylmä akku ei ehdi niiden aikana latautua.
Pakkaset näkyvät Autoliiton tiepalvelussa aina avustusmäärien kasvuna. Niin käy, etenkin jos kylmä ilma yltää myös Etelä-Suomeen.
”Viime vuosi vaihtui uuteen kovissa pakkaskeleissä koko maassa, mikä aiheutti ennenkokemattoman ruuhkan avustuksissa”, muistelee AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen.
Pakkasten autoja hyydyttävää vaikutusta lisäsi, että vuodenvaihteen pyhien aikana monet autot seisoivat useita päiviä paikallaan. Kun niitä sitten alettiin käynnistellä, olikin akun varaus loppu tai ilmennyt muita ongelmia.
Lehtisen mukaan jokainen voi kuitenkin pienillä ennakoivilla toimenpiteillä varmistaa, että ei itse joudu tien pientareelle värjöttelemään.
”Nyt olisi korkea aika tarkistaa akun kunto ja vaihdattaa akku, jos se alkaa olla elinkaarensa päässä. Kannattaa hankkia lisäksi laadukas akkulaturi ja käyttää sitä säännöllisesti”, Lehtinen opastaa.
Vaikka kylmällä kaudella lähes puolet kaikista avustuksista liittyy käynnistysongelmiin, niin muitakin syitä matkan tyssäämiseen löytyy.
”Ovien lukituksen jäätyminen, lukitusjärjestelmän vikaantuminen ja polttoaineen jäätyminen sekä erityisesti sähköautojen latausluukkujen jäätyminen työllistävät tiepalvelua”, Lehtinen kertoo.
Kovilla pakkasilla myös avaimen paristo saattaa tyhjentyä yllättävän nopeasti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








