
Talvirengassäännöt muuttuivat joulukuun alussa − asiantuntija kertoo, mikä on nyt oikeasti laiton rengas ja mikä ei
Muutos on hämmentänyt monia autoilijoita.
Talvirengassäännöt muuttuivat joulukuun alussa, mutta se, millaiset renkaat autossa pitää olla, on osalle autoilijoista epäselvää. Kuva: Sanne KatainenTalvirenkaiksi hyväksyttävien renkaiden määritelmä muuttui joulukuun alussa. Osalle autoilijoista on kuitenkin epäselvää, millaisia renkaita nykyään saa käyttää, ja muutos on hämmentänyt monia autoilijoita.
Vielä marraskuun loppuun saakka enintään 3500 kiloa painavissa henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa talvirenkaaksi hyväksyttiin rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow). Enää nykyään tämä ei välttämättä riitä. Uusien sääntöjen mukaan nastattomissa talvirenkaissa pitää jatkossa olla niin sanottu lumipitomerkintä eli 3PMSF-symboli, jossa on lumihiutale vuoren sisällä.
Autoliitto kertoo, että monelta autoilijalta on mennyt ohi se, että uusi vaatimus lumipitomerkinnästä ei koske nastarenkaita eikä POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustettuja renkaita.
”Meille on tullut huolestuneita yhteydenottoja, että pitääkö nyt käytössä olevat ilman 3PMSF-merkintää olevat nastarenkaat hävittää. Nastarenkaita saa kuitenkin siis käyttää jatkossakin, vaikka niissä ei kyseistä lumipitomerkintää olisi – toki sellainen nastarenkaassakin aika usein kuitenkin on”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää tiedotteessa.
Tulevaisuudessa lumipitomerkintä pitää olla myös yli 750 kiloa painavien perävaunujen eli niin sanotun O2-luokan perävaunujen nastattomissa talvirenkaissa. Tämä vaatimus astuu kuitenkin voimaan vasta viiden vuoden päästä joulukuun 2029 alussa.
On syytä huomata myös se, ettei M+S -merkintä tee nastattomasta renkaastakaan automaattisesti laitonta. Jos renkaassa on M+S -merkinnän lisäksi 3PMSF -symboli, sitä saa käyttää Suomen talvessa.
Uusien sääntöjen mukaan nastattomissa talvirenkaissa pitää jatkossa olla niin sanottu lumipitomerkintä eli 3PMSF-symboli, jossa on lumihiutale vuoren sisällä. Kuva: Seppo PenttiAutoliitto nostaa esiin sen, että vaikka käytössä olisi renkaat, jotka täyttävät uudet talvirenkaalta vaadittavat kriteerit, on tärkeää kiinnittää huomiota myös renkaan kuntoon ja ikään. Lain vaatima minimiurasyvyys talvirenkaalle on 3,0 milliä.
Yleisesti kuitenkin suositellaan, että renkaat uusitaan, jos niiden kulutuspintaa on jäljellä alle viisi milliä. Nastarenkaassa on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko nastat kunnolla kiinni renkaassa ja pääsääntöisesti tallella.
Renkaan valmistusajankohdan pystyy katsomaan sen kyljessä olevan DOT-merkinnän lopusta. Neljä numeroa ovaalin sisällä kertovat valmistusviikon ja -vuoden. Esimerkiksi 4223 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2023. Renkaat on Autoliiton mukaan syytä uusia, kun niillä on ajettu kuusi ajokautta tai kun niiden valmistusajankohdasta on kulunut kymmenen vuotta, siitä riippuen, kumpi tulee aiemmin vastaan. Iän myötä kumi nimittäin kovettuu, eikä rengas enää toimi suunnitellulla tavalla, vaikka se näyttäisi päällisin puolin uudelta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






