
Routamonttuun rysäytetyn vanteen voi usein kunnostaa
Vahingoittuneen alumiinivanteen korjaus onnistuu ammattilaiselta useimmissa tapauksissa.
”Vanteiden oikaisu on vaativaa ammattityötä, johon ei pidä missään nimessä tarttua kotikonstein”, sanoo vannemestari Juha Inkeröinen. Kuva: Kari LindholmVuosi vuodelta huonokuntoisemmaksi rapistuva tieverkko koettelee alumiinivanteita toden teolla. Kestopäällysteessä piileskelevään routamonttuun ajaminen voi rikkoa vanteen käyttökelvottomaksi.
Routamontut koettelevat etenkin uusimpia automalleja, joissa rengas on leveä ja renkaan profiili on matala. Routavaurioiden lisäksi niiden kanssa saa olla tarkkana, jos kadunvarrella on reunakiveys.
”Jos auto ravistaa ajossa, aluksi vanteiden suoruus tarkistetaan tasapainotuskoneessa”, Petri Niemelä (vas.) ja Juha Inkeröinen kertovat Kuva: Kari LindholmVaurion tapahduttua vanne ja rengas saattavat rikkoutua jopa niille sijoilleen, jolloin edessä on hinaus tai vararenkaan vaihto. Lievemmissä tapauksissa oire ilmenee auton täristämisenä ajossa.
”Korkeampi rengasprofiili suojaisi vanteita paremmin, mutta nykyautoissa renkaat ovat usein hyvinkin matalia, silloin kumin korkeus on 30–40 millimetrin luokkaa”, Polar Rengas oy:n vannemestari Juha Inkeröinen Rovaniemeltä selvittää.
Inkeröinen sanoo, että monissa tapauksissa vanne on vaurioitunut siten, että se on vielä kunnostettavissa.
”Vanteita voi oikaista ja hitsata, mikäli vaurio ei ole liian suuri. Omatoimisiin kotikorjauksiin ei missään nimessä pidä ryhtyä, sillä kunnostetun vanteen täytyy kestää kuormitusta uuden vanteen veroisesti.”
Ammattitaitoisia vanteiden kunnostajia löytyy Suomesta vain muutama. Heihin lukeutuva Juha Inkeröinen on perehtynyt aiheeseen syvällisesti, ja kokemusta on kertynyt 35 vuoden ajalta. Mies opetteli kunnostamisen salat kantapään kautta.
”Alalle ei kouluteta väkeä, sillä jo Autonrengasliiton suosituskin kuuluu, ettei vanteita tulisi kunnostaa. Tällä halutaan varmistaa se, että vanteet pysyisivät käyttöturvallisina.”
Tavallista on, että vannesarjan yksi vanne on menettänyt pyöreän muotonsa tien reikään rysäyttämisen seurauksena. Mikäli vanne on saanut kylkeensä suuremman tällin, voi sen rungosta löytyä hitsaamista vaativa repeämäkin.
Vanteiden reunojen tehdastekoiset kevennykset pelkästään heikentävät vanteita. Juha Inkeröinen
Vanteen oikaiseminen on tarkkaa puuhaa ja se tapahtuu kokonaan käsityönä. Apuna oikaisussa käytetään erilaisia kumivasaroita. Yleisen tavan vastaisesti Inkeröinen ei kuumenna vanteita uunissa, sillä hän on todennut kuumentamisen olevan turhaa.
”Aluksi vanteilla olevat renkaat pyöräytetään tasapainotuslaitteessa, jossa vanteen pyöreys tai sen puuttuminen havaitaan silmämääräisesti”, Inkeröinen kertoo.
Jos vanteessa näkyy heittoa, eli jos vanne nilkuttaa pyöritettäessä, vanne otetaan tarkempaan tarkasteluun.
”Tärkeää on selvittää, onko vanne korjattavissa, vai suositellaanko asiakkaalle uuden ostamista.”
Onnistunut kunnostus säästää vanteen tai kokonaisen vannesarjan hankinnalta. Toimenpiteen hintaluokassa puhutaan yleensä muutamasta kymmenestä eurosta, kun uusi laatuvanne voi maksaa useita satoja euroja kappaleelta, joskus jopa enemmänkin.
”Vanteissa ja niiden kestävyydessä on suuria merkkikohtaisia eroja. Uusia vanteita hankittaessa kannattaa varmistaa, että niiden sisäpuolelta löytyy stanssatut merkinnät kantavuudesta.”
Vanteiden reunojen tehdastekoiset kevennykset – käytännössä materiaalin ohentamiset – ovat melko yleisiä, ja ne pelkästään heikentävät vanteita.
”Heikkolaatuinen alumiinivanne vaurioituu laatuvannetta helpommin. Perinteinen teräsvanne eli peltivanne on alumiinivannetta kestävämpi, mutta peltivanteet alkavat olla jo harvinaisia”, Inkeröinen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





