HELLAN KULMALLA En välitä Oiva-naamoista
En ole koskaan saanut Suomessa ruokamyrkytystä. En ennen, enkä jälkeen Oiva-järjestelmän tulon. Itse asiassa
en ole saanut ruokamyrkytystä myöskään maissa, joissa ei ole käytössä yhtä tehokasta yrittäjiin kohdistuvaa kyttäyskoneistoa kuin meillä.
Kuluttajana kiinnostukseni kohdistuu vain ja ainoastaan siihen, kuinka hyvää ruokaa mistäkin saa. Luotan ravintoloitsijoihin täysin. Kyllä alan ammattilaiset pitävät huolen ruuan turvallisuudesta ihan ilman hymynaamojakin.
En aio jatkossakaan tarkistaa, millainen naama ravintolan ovenpielessä hymyilee tai yrmistelee. Aion syödä surutta
myös totisen Oiva-naaman saaneissa paikoissa, koska tiedän, että tarkastajat viilaavat pilkkua ja toimivat mielivaltaisesti.
Eräällä yrittäjällä jäi hymynaama saamatta, kun kylmähuoneen lattia ei ollut tarkastajan mielestä riittävän
puhdas.
Minä ainakin menen ravintolaan syömään hyvää ruokaa, enkä nuolemaan kylmähuoneen lattiaa.
Toisella yrittäjällä tuli ongelmia, kun keittiössä käytettävät hiusverkot olivat päässeet loppumaan hyllystä. Niitä oli kyllä lisää varaston puolella, mutta tarkastajalle se ei kelvannut siitä huolimatta, että työntekijöillä oli myssyt asianmukaisesti päässä.
Tämä nipottaminen ja hulluus kostautuu kuluttajille korkeina hintoina. Kenties laatukin kärsii, kun kokin aika menee papereiden pyörittelyyn. Puhumattakaan siitä,
että kaikki pitää pakastaa, jotta kylmäketju tyydyttää
tarkastajaa.
Paikalliselta kalastajalta on liki mahdotonta ostaa kalaa, jos sitä ei ole tuotu pihaan direktiivien vaatimalla kylmärekalla.
Nautiskelun ja laadun nimissä vaadin, että yrittäjille annetaan työrauha. Samalla säästyy pitkä penni.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
