Televisiossa etsitään jälleen menestysreseptejä: Ruokauutuuksissa korostuvat helppous ja nopeus
Moni uusista tuoteideoista nojaa kotimaisiin raaka-aineisiin, vaikka resepti tai ruokalaji olisi alun perin ulkomailta.
Ohjelman tuomareina toimivat jälleen S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma, ohjelmaa juontava huippukokki Jyrki Sukula ja Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila. Kuva: MTVSuomalainen menestysresepti -ohjelman uusi kausi esittelee jälleen toinen toistaan nokkelampia ruokauutuuksia.
Keskiviikon avausjaksossa nähtiin ensimmäiset kymmenen ruokaideoijaa tuotteineen. Jatkoon pääsivät röstivohveli, notkea vuusto, herkkupirtelö, pizzamuffini ja viljaton piirakka. Ensi viikon jaksossa tuomaristo arvioi vielä toiset kymmenen ideaa, joista puolet etenee semifinaaliin.
Alkukarsinnoissa korostuvat pakastetuotteet, valmisruuat ja leipätuotteet – eli juuri sellaiset, joita kuluttaja päätyy usein valitsemaan esimerkiksi pitkän työpäivän jälkeen. Lisäksi moni tuoteidea nojaa kotimaisiin raaka-aineisiin, vaikka resepti tai ruokalaji olisi alun perin ulkomailta.
Hakijajoukossa näkyvät kilpailun muutetut säännöt. Tälle kaudelle kilpailuun saivat hakea kaikki kotimaiset yritykset, joiden edellisen tilikauden liikevaihto oli enintään 80 miljoonaa euroa. Edellisillä kausilla raja on ollut alhaisempi.
Yritystausta ei kuitenkaan takaa pärjäämistä, sillä alkukarsintojen perusteella amatöörien ideat kilpailevat tuomariston huomiosta siinä missä kokeneempienkin.
Lopulliset finaalipaikat ratkeavat tulevina viikkoina kaksivaiheisessa semifinaalissa. Kuudesta finalistista tuomaristo valitsee viisi. Viimeisen jatkopaikan päättävät kuluttajat.
Tie voittoon on pitkä ja monivaiheinen, sillä finalistien tulee jalostaa ideastaan myyntikelpoinen ja lanseerausvalmis tuote vain kuudessa kuukaudessa.
”Parhaimmillaan tämä voi merkitä kilpailijalle ja yritykselle totaalista elämänmuutosta”, ohjelmaa juontava ja tuomaristoa johtava huippukokki Jyrki Sukula sanoi avausjaksossa.
Sukulan lisäksi tuomaristoon kuuluvat jo edellisillä kausilla tutuiksi tulleet Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho ja Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Kilpailuun haki tänä vuonna yli satapäinen joukko eikä ihme. Finaaliin pääseminen tarjoaa ainutlaatuisen väylän uusille tuotteille. S-ryhmän Päällysahon mukaan kilpailun voittaja on vuoden ykköslanseeraus.
Viime kaudella voiton vieneen Erika Poussan Bakerika-keksitaikinan kysyntä suorastaan räjähti käsiin finaalin jälkeen. Tuote nousi hetkellisesti pakastealtaiden myydyimmäksi tuotteeksi ohi suomalaisten ikisuosikin eli pakastepizzojen.
Nopeus ja helppous näkyy myös aiempien kausien voittajissa, jotka ovat Smokehouse-valmisruoat, Rostis, Fallero ja Boltsi. Näistä viimeisimmät ovat päätyneet usein omaankin ostoskoriin perunamuusin tai uunijuuresten lisukkeeksi.
”Parhaimmillaan tämä voi merkitä kilpailijalle ja yritykselle totaalista elämänmuutosta.” Jyrki Sukula
Kilpailun tavoitteena on avata katsojille tuotekehityksen monivaiheista taivalta sekä kannustaa suomalaista elintarvikealaa tarttumaan rohkeasti uusiin tuoteideoihin.
Viime vuonna Suomalainen menestysresepti -ohjelmalle myönnettiin Ruokatoimittajat ry:n jakama Ideasipuli-palkinto. Perusteena voitolle oli se, että ohjelma avaa katsojille, miten valtavan työmäärän uuden elintarvikkeen kehittäminen vaatii.
Joskus napakymppi tulee ensiyrittämällä mutta väliin voi osua myös huteja. Sen osoittaa myös sarjan uusi kausi, sillä karsintavaiheeseen päässeiden joukossa oli useita jo aiemmilta kausilta tuttuja ideanikkareita ja yrityksiä.
MTV Katsomo ja MTV3-kanava keskiviikkoisin klo 20Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







