Juustola yrittää nostaakotimaisen kulutusta
PASSENDALE, BELGIA (MT)
Belgia tunnetaan suklaistaan ja oluistaan, mutta ei niinkään juustoista.
Se harmittaa Belgomilkin Moorsleden juustolan johtaja Luc Van Hoeta.
Hän pyrkii muuttamaan tilanteen kasvattamalla kotimaisten juustojen markkinaosuutta ja korostamalla belgialaista perinnettä juustojen valmistuksessa.
Muutama vuosi sitten belgialaisten juustojen osuus paikallisesta kulutuksesta oli vain 15 prosenttia. Aktiivisella työllä osuus on nyt saatu nostettua 20 prosenttiin.
”Täällä keskellä Eurooppaa tuonti on hyvin helppoa”, Van Hoe sanoo.
Koska Belgiaan tuodaan paljon juustoja, niitä myös viedään runsaasti. Juustolan tuotannosta 40 prosenttia menee ulkomaille.
Yksi tärkeä markkina on Etelä-Eurooppa, jossa juustoja kulutetaan paljon mutta maitoa on vähän. Sinne viedään paljon myös juustomassaa, joka jatkojalostetaan kohdemaassa.
Belgomilk kuuluu Milcobel-ryhmään, joka on Belgian suurin meijeri. Se käyttää kolmanneksen maan kaikesta maidosta.
Milcobel valmistaa viidenneksen koko Euroopan private label -jäätelöistä.
Peräti 75 prosenttia Milcobelin tuotannosta menee vientiin.
Belgomilk vastaa Milcobelin kuluttajille myytävien juustojen valmistuksesta. Juustolalla on käytössä noin 50 erilaista juustoreseptiä.
”Jo yhden asteen ero kypsytyslämpötilassa tekee juustosta eri tuotteen”, Van Hoe sanoo.
Tietyn lämpötilan ja kosteusprosentin pitäminen juustovarastossa on siis erittäin tärkeää.
Pisimmillään Belgomilkin juustoja kypsytetään 10 kuukautta, lyhimmillään neljä viikkoa.
Kypsytyksessä käytettävät puuhyllyt valitaan tarkasti. Ne tehdään norjalaisesta vaahterasta, joka kaadetaan tietyssä kasvuvaiheessa.
Ensimmäisenä uusilla hyllyillä kypsytetään nuorta goudaa ja vasta sitten muita juustoja.
”Tämä on kokemuksesta opittu. Emme tiedä syitä, mutta emme uskalla vaihtaa hyllymateriaalia.”
Kotimaisuuskampanjan lisäksi Belgomilkin suunnitelmissa on lähiaikoina suolan järjestelmällinen vähentäminen 15–20 prosentilla.
”Haluamme osallistua terveystalkoisiin, mutta suolatonta juustoa ei voi valmistaa.”
Toinen uudistus on paikallisella oluella maustettu ”lähijuusto”, joka on saanut hyvän vastaanoton.
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
