Metsähallituksen tiemaksuista puunkuljetuksille tuhansien eurojen lasku
Ensiharvennusleimikon myyminen tulee entistä vaikeammaksi, jos leimikolle joutuu kulkemaan valtion metsätien kautta.Metsähallitus alkaa periä tienkäyttömaksuja valtion metsäautoteitä käyttäviltä puunkuljetuksilta lokakuusta alkaen.
Puutavaran kuljetusmaksu on 15 senttiä kilometriltä puukuutiometriä kohden. Lisäksi Metsähallitus perii puun varastoinnista 25–50 senttiä kuutiometriltä.
Maksut raastavat yksityismetsänomistajia, joiden palstoille kuljetaan valtion ylläpitämän metsäautotien kautta.
Tällaisia metsänomistajia on erityisesti Rovaniemen pohjoispuolella, mutta runsaasti myös muualla Lapissa, Koillismaalla, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.
Kittilän metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Pasi Seppälä kertoo esimerkin erään jäsenen tilanteesta: Myytävänä on harvennusleimikko, josta irtoaisi tuhat kiintokuutiometriä puuta. Metsähallituksen tien osuus kaukokuljetusmatkasta on 14 kilometriä. Tällöin kuljetusmaksuja kertyy 2 100 euroa. Jos puu varastoitaisiin valtion metsätien varteen, lisämaksua tulisi 250–500 euroa.
Metsiä jää hoitamatta
"Tienkäyttömaksujen vuoksi ensiharvennusten kannattavuus heikkenee entisestään. Metsänhoidollisia harvennuksia jää toteuttamatta", MTK:n kenttäpäällikkö Samuli Kokkoniemi Rovaniemeltä sanoo.
Puun ostaja maksaa tienkäyttömaksut, mutta se heijastuu puusta metsänomistajalle maksettavaan hintaan.
"Puukaupan suunnittelussa otetaan tiemaksut huomioon. Ne vaikuttavat meidän kykyymme maksaa puusta", Stora Enson Pohjois-Suomen aluepäällikkö Antti Partanen vahvistaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



