Voiko junalla ajaa ylinopeutta? VR: ”Lähes pyhä asia”
Väylävirasto ja VR eivät tunnista ongelmaa, jossa junien ylinopeus tasoristeyksissä vaarantaisi tieliikennettä.
Vartiomattomassa tasoristeyksessä menehtyi kaksi ihmistä Siilinjärvellä elokuussa 2025. Junankuljettajilla ei ollut osuutta onnettomuuteen. Kuva: Matias HonkamaaJunien ylinopeudet kulunvalvonnan piirissä olevalla rataverkolla ovat hyvin harvinaisia, koska junien kulkua valvova automaattinen järjestelmä puuttuu ylinopeuksiin. Yli 90 prosenttia Suomen liikennöitävästä rataverkosta kuuluu kulunvalvonnan eli JKV-järjestelmän piiriin.
”Käytännössä JKV-järjestelmä estää junan kuljettajaa ajamasta ylinopeudella. Kulunvalvonta jarruttaa automaattisesti, jos nopeus nousee yli sallitun”, rautatieturvallisuuden johtava asiantuntija Marko Tuominen Väylävirastosta sanoo.
Keskustelu junien nopeuksista tasoristeysalueilla nousi esiin, kun tienkäyttäjät kertoivat MT:lle epäilyistään ylinopeutta ajavista junista Pohjois-Suomen rataverkolla. Ennakoitua nopeammin lähestyvä juna voi muodostaa riskin esimerkiksi rajoitetun näkymän tasoristeyksissä rataa ylittäville tukkirekoille ja mulle raskaalle liikenteelle.
VR:n mukaan junien ylinopeus ei muodosta vaaratilanteita tasoristeyksiä ylittävälle liikenteelle, koska ylinopeuksien riski on vähäinen. Junan ylinopeus on mahdollinen vain silloin, kun automaattinen kulunvalvonta on kytketty pois päältä.
”On vaikea nähdä, miksi kuljettaja kytkisi tietoisesti pois käytöstä järjestelmän, joka auttaa häntä ajossa – muuten kuin poikkeustapauksissa. Järjestelmän käyttö on myös kuljettajan oman turvallisuuden kannalta tärkeää, sillä se välittää tietoa edessä olevista tilanteista. Nopeuksien noudattaminen on turvallisuusajattelun kulmakivi ja lähes pyhä asia”, VR:n logistiikan turvallisuusjohtaja Simo Kolehmainen sanoo.
”Kuljettajat eivät saa rikkoa ratakohtaisia maksiminopeuksia, vaikka juna olisivat myöhässä. Junissa on rekisteröintilaite, joka tallentaa muun muassa ajonopeudet.”
Järjestelmä voidaan kytkeä pois häiriötilanteissa. Normaalisti kuljettajan rutiineihin kuuluu automaattisen kulunvalvonnan kytkeminen päälle ajon alkaessa. Historia tuntee kuitenkin tapauksen, jossa kuljettaja ei kytkenyt kulunvalvontaa päälle ja juna joutui ylinopeuden vuoksi vaaratilanteeseen Hyvinkäällä vuonna 2015.
Kolehmaisen mukaan kymmenen vuoden takaisesta tapauksesta on otettu opiksi ja turvallisuuskulttuuri on kehittynyt.
VR:llä on omavalvontaan perustuva lakisääteinen velvollisuus valvoa junien nopeuksia. Yhtiön mukaan ylinopeudet rataverkolla eivät ole ongelma. Huomautettavaa on löytynyt ratapihoilta kulunvalvontalaittoisten vikatilanteissa. Myös tuolloin junien nopeutta valvotaan.
”Kuljettajat eivät saa rikkoa ratakohtaisia maksiminopeuksia, vaikka juna olisivat myöhässä. Junissa on rekisteröintilaite, joka tallentaa muun muassa ajonopeudet. Kuljettajan ylinopeuteen puututaan aina ja tapahtuneen syytä selvitetään vastaavien tilanteiden estämiseksi tulevaisuudessa”, Kolehmainen sanoo.
Hänen mukaansa mahdollisia aikatauluviivästyksiä ei oteta kiinni junan nopeutta nostamalla. Vuosikymmeniä sitten junanopeuksia saatettiin lisätä myöhästymisten kuromiseksi umpeen, ja tämä tieto voi yhä elää ihmisten mielissä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







