Koneyrittäjät toivovat vauhtia puukauppaan
Metsäkoneyrittäjät toivovat vauhtia kelirikon ajan ja kesän hakkuisiin sopivien leimikoiden kauppaan.
”Tasaisempaa saisi olla puukauppa”, sanoo koneyrittäjä Mika Jormakka Parikkalasta. Kovapohjaiset leimikot hakattiin vähiin talven märkyydessä.
Jormakan kahden koneketjun ajokoneet odottavat metsien kuivumista.
”Olemme hakanneet mäntykankaiden harvennuspuuta metsään levälleen, ajokoneetkin taitavat päästä viikon päästä töihin siitä päätellen, että tuolla jo isännät pyörivät koneineen pelloilla.”
Jormakan ajokoneiden puikoissa ahertaa maanviljelijöitä, joille sopii nyt loman pito. ”Talvi oli lyhyt, ja talvileimikoita hakattiin kovalla työtahdilla. Siinä mielessä kyllä tässä lepokin on miehille tarpeen.”
Jormakan toinen hakkuukone lähtee Silvestan työmaille taimikoita kitkemään. Kelirikon työkatkot jäävät ajokoneilla pariin viikkoon, elleivät sateet yllätä, ”paljon pahempiakin keväitä on ollut.”
Energiapuun käytön tuki toimii laitospäässä, mutta metsänomistajat ja koneyrittäjät ovat kentällä ymmällään.
”Elämme aina epävarmuudessa tukien suhteen, poukkoilu on ihmeellistä”, Jormakka arvostelee.
Kelirikko on siirtynyt Kainuun korkeudelle. Eteläisimmässä Suomessa korjuukoneet palailevat jo hakkuutyömaille.
”Kainuussa korjuutyöt ovat pysähdyksissä. Tiet eivät kanna autoja, ja metsäpohjat ovat liian pehmeitä koneille”, kertoo Koneyrittäjien liiton puheenjohtaja Asko Piirainen Sotkamosta.
Piiraisen mukaan kelirikkoleimikoista on kova pula. Ne hakattiin loppuun syksyllä, eikä niitä ole sen jälkeen kertynyt varastoon.
”Toivottavasti puukauppaan tulisi vauhtia. Etenkin männylle näyttäisi olevan kysyntää.”
Piiraisen mukaan kelirikko on osa normaalia vuodenkiertoa. Hän odottaa, että Kainuussakin koneet palaavat leimikoille toukokuun puolivälin jälkeen.
”Etelä-Suomessa kelirikko alkoi pääsiäisenä. Siellä ensimmäiset koneet ovat jo palanneet töihin.”
Talvi oli korjuun kannalta hyvä. Vaikka routaa ei juuri syntynyt, lunta satoi paljon ja talvileimikoita saatiin korjattua vauhdilla.
”Töitä siis on ollut, mutta koneyritysten kannattavuutta syö kustannusten nousu. Dieselin hinnan nousua on vaikea siirtää hintoihin.”
JARMO PALOKALLIO
JUHA AALTOILA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
