Snowlion moottorikelkan voi purkaa takakonttiin
Kasattava moottorikelkka muuttuu myös mönkijäksi.
Snowlion moottorikelkan voi muuttaa myös mönkijäksi. Se mahtuu purettuna farmariauton takaluukkuun, mikä helpottaa sen siirtelyä. Kuva: Tuomo KarsikasKotimainen Snowlion on kätevästi kuljetusta varten kasattava kotimainen moottorikelkka. Se muuttuu tarvittaessa myös mönkijäksi.
Kevytmoottorikelkka Snowlion on oiva menopeli silloin, kun pitää päästä vaikeisiin paikkoihin ja perille saakka. Siitä on riisuttu kaikki tarpeeton, mutta kaikki tarvittava on jätetty, jotta matkaan voi lähteä turvallisesti.
Talvella pyörien paikalle voi asentaa leveät sukset ja kesällä niiden paikalle asennetaan pyörät.
Mönkijäksi vaihtaminen vaatii vain takapyörät, jotka saadaan telan paikalle. Näin siitä tulee nelipyöräinen mönkijä.
Metsästäjälle ja riistanruokkijalle tämä muunneltava ajopeli on mainio apuväline.
Jyväskyläläisen Superlion Oy:n kelkkaidea lähti alun perin siitä, että ympäristövirasto ja Metsähallitus halusivat keveän menopelin, jolla pääsisi vaikeisiin paikkoihin vaikka uppohangella.
Laitteen valmistuksen lähtökohtana on ollut saada mahdollisimman pieni pintapaine ja mahdollisimman kevyt laite. Paino on siirretty taakse.
Tämän vuoksi moottori sijaitsee takana ja se on myös nivelletty niin, että se kelluu ja nousee aina lumen pinnalle.
Moottori sijaitsee nivellyksen takapuolella, ja aina kun lähdetään ajamaan, tela nousee lumen pinnalle.
Etuosa on myös nivelletty niin, että XL-levyiset sukset nousevat aina lumen päälle, eivätkä ne uppoa. Normaalissa moottorikelkassa paino on edessä, ja näin sukset uppoavat syvälle.
Pintapaineen matemaattinen jakopiste sijaitsee juuri siinä paikassa, jossa kuljettaja istuu.
Näiden rakenneratkaisujen ansiosta kelkka kulkee lumen päällä, samoin kuin vene kulkisi aallon harjalla.
Laite painaa vain noin 80 kiloa.
Kelkan kotimaisuusaste on korkea, vain moottori ja telamatto tulevat Kiinasta. Moottori on teholtaan 6,5 hevosvoimaa ja säädetty hyvin vääntäväksi ja bensapihiksi.
Telamattoa pyörittää kunnon ketju eikä hihna. Kelkka saavutetaan noin 20 kilometrin tuntinopeuden. Polttoaineen kulutus on alle litra tunnissa.
Laitteessa on 3 litran tankki.
Laitekehittelyä on jatkettu niin, että samaan runkoon voidaan liittää kesäksi suksien paikalle pyörät, jolloin sillä voi aja vaikka lettosuolla. Telan paikalle voidaan asentaa samanlainen paketti, jossa on tasauspyörästö.
Se mahdollistaa pyörien asentamisen taakse ja näin saadaan kelkasta mönkijä. Uusiakin innovaatioita on tulossa.
Yksi ajatus on, että kelkan avulla metsästysmajalla voisi veden kannon voi unohtaa. Kelkkaan voidaan yhdistää vesipumppu, jolla voi nostaa veden kaivosta, joesta tai järvestä.
Snowlion voidaan purkaa ja kasata muutamassa minuutissa. Kun poistaa yhdeksän sokkaa, niin se purkaantuu seuraaviin osiin: ohjaustanko, runko, eturunko, penkki, moottori, tela sekä sukset. Tällöin se purkaantuu seitsemään osaan.
Osat mahtuvat helposti normaalin farmariauton perään, eikä tarvita erillisiä peräkärryä kelkan kuljettamiseen.
Telaosa voidaan nostaa lisävarusteena saatavaan pulkkaan kuljetuksen ajaksi, jolloin sulamisvedet eivät valu autoon vaan jäävät pulkkaan.
”Kaikki on valmiiksi mietitty”, sanoo Olli Honkamäki Superlion Oy:stä.
Kelkka kykenee vetämään noin 110 kilon kuorman, joten sillä saa vasan metsästä, mutta hirven vetämiseen se ei ihan riitä.
Silloin tarvitaan kolme miehen voimat: yksi ajaa ja kaksi avustaa vetoliinoilla, jolloin isompikin eläin tulee mukavasti vaikeammastakin paikasta lahtivajalle.
Pitempiaikainen käyttäjäkokemus laitteesta on Timo Laaksolla Eurofins-firmasta, joka tekee ympäristön vesitutkimuksia ja näytteidenottoa vesistä ja maastoista. Laakson kokemukset olivat voittopuolisesti myönteisiä.
”Parasta on sen helppo kuljetettavuus, kun ei tarvitse peräkärryä raahata mukana ja vekslailla sen kanssa koko päivää. Tällä kelkalla pääsee sellaisiin paikkoihin, joihin telamönkijällä tai moottorikelkalla ei ole mitenkään mahdollista päästä."
Hän kokee kelkan suureksi eduksi keveyden.
”Suuret ojatkaan ei ole esteenä. Ajaa vain kelkalla pohjalle ja sivusta ohjaa sen sitten ojasta ylös. Keväällä lumien sulaessa sohjoinen kelikään ei ole este.”
Hänellä on kokemusta kelkalla ajamisesta jäällä ja nevalla. Hyvin on kulkenut, kuraa vaan roiskuu.
”Keveänä kuljettajana ei ole ollut vaikeuksia missään maastoissa. Yli satakiloisella kuskilla kelkka kulkee luonnollisesti lumessa syvemmällä, mutta liikkuu kuitenkin ja etenee riittävällä nopeudella."
Ahtaissa paikoissa kuten metsässä kelkalla on pienen kokonsa puolesta helppo kulkea. "Vaikka pakki puuttuu, kelkka on keveän keulan ansiosta helppo kääntää lähes paikoillaan”, hän sanoo.
Laaksolla ei vielä ole ollut eturenkaita käytössä, joten kokemukset perustuva leveisiin suksiin.
Kelkan helppo kuljetettavuus tuntuu olevan kaikkien käyttäjien arvoissa ensimmäisenä.
Koeajossa kelkka kulki hyvin ja etupyörät tuntuivat tosi käteviltä kesäkäyttöön.
Eivätkä telatkaan tuntuneet epämiellyttäviltä lumettomassa maassa.
Kelkka oli aika äänetön. Se johtui osin siitä, että täysiä kierroksia ei tarvittu.
Vähempikin vauhti tuntui riittävän ja samalla säästyivät telat, jotka kuulemma kestävät kesäkäytönkin.
Kelkka nousi ketterästi mäkeen. Kääntösäde oli kuitenkin aika laaja. Ahtaissa paikoissa pakista olisi oikeasti apua.
Toisaalta keula on kevyt, joten sitä voi nostaa ja kääntää yhdellä kädellä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
