Ruotsissa yritetään säästää dieseliä pienentämällä tukkirekkojen ilmanvastusta ‒ Sveriges Radio: Fröjds Åkeri säästäisi reilut miljoona kruunua vuodessa
Rekan alla pyörivän ilman turbulenssia vähennettiin tutkimuksessa helmalevyillä. Ilmanvastusta voitaisiin alentaa entisestään kaatamalla reunatolpat silloin, kun rekka ajaa tyhjänä.
Tukkirekan alla käy ajettaessa melkoinen ilmavirtaus, joka talvella pyörittää myös lunta. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääRuotsissa tutkitaan, miten tukkirekkojen ilmanvastusta pienentämällä voitaisiin säästää dieseliä. Kokeilun ensi vaiheessa rekkojen alaosat on peitetty turbulenssin vähentämiseksi muovilevyistä tehdyillä helmoilla. Ne alensivat polttoaineen kulutusta muutamalla prosentilla, uutisoi ruotsalainen Sveriges Radio.
”Nyt mietimme, voitaisiinko reunatolpat kaataa alas silloin, kun rekka on tyhjä. Sillä voitaisiin ehkä taas säästää muutama prosentti”, Skogsforskin ja Linköpingin yliopiston yhteistä tutkimusta vetävä projektinjohtaja Henrik Von Hofsten pohtii.
Kuljetusyrittäjän Per Fröjdin mukaan tulokset ovat mielenkiintoisia.
”Jos pystyisimme säästämään 25 miljoonan kruunun (noin 2,4 miljoonaa euroa) vuosittaisista polttoainekuluistamme prosentinkin, se olisi jo 250 000 kruunua. Nipistämällä prosentin sieltä ja toisen täältä voisi olla mahdollista päästä jopa viiden prosentin säästöihin", Fröjd laskeskelee.
Sveriges Radion uutiseen pääset tästä.
Lue lisää:
Tämän verran 100 kilometrin matka maksaa nyt bensalla, dieselillä, kaasulla, etanolilla ja sähköllä
Stora Enso tutki: Polttoaineenkulutus puunkorjuussa ei ole pienentynyt 16 vuodessa
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





