Sateet sysäävät kuljetuksia kantaville teille
Lämpimät päivät ja kireät yöpakkaset muuttavat tienpinnan liukkaaksi kelkkaradaksi. Tässä kunnossa metsätiet olivat maaliskuussa Pirkanmaalla. Rami Marjamäki Kuva: Viestilehtien arkistoEtelä-Suomen metsäteille on ilmestynyt jo kelirikkovaroituksia ja viime päivien sateet ovat pehmentäneet teiden pintaa. Puunkuljetuksissa on hiljalleen siirrytty kelirikkoleimikoihin.
”Ihan normaalilta keväältä rupeaa näyttämään. Keväiset, kuivat päivät auttoivat asiassa ja pinta jossain määrin kuivahti, mutta nyt kun tuli takatalvi, niin kyllä se tietysti tekee hallaa kuiville pinnoille”, kuvailee Uudenmaan metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Timo Leirimaa.
Uudellamaalla talvi alkoi myöhään, joten energiapuun kelirikkokohteita käytettiin runsaasti jo syksyllä. Keväällä energiapuuta ei ole pystytty juuri liikuttelemaan, sillä puu on sellaisten teiden varsilla, jonne ei kelirikon takia hakkureilla ja kuljetusautoilla ole asiaa, Leirimaa kertoo.
Kelirikkoajan pituus riippuu tulevien kuukausien säistä. Poutaiset, teitä kuivattavat kevätpäivät toisivat puunkuljetuksiin helpotusta. Leudon talven takia routaa sulattavia kevätsateita puolestaan ei etelässä tarvita.
Satakunnassakin on saatu jo ensimmäiset painorajoitukset teille. Kelirikkoaika on vaikeuttanut muun muassa junalastauksia, kertoo Stora Enson operaattorina työskentelevä Laura Raittinen.
Läntinen toiminta-alue ulottuu Rauman seudulta Päijänteelle ja väliin mahtuu monenlaista keliä. Kihniön ja Kuhmoisten välillä sää voi vaihdella paljon.
”Alueen pohjoisosissa on vielä ihan talvikeliä ja viime viikolla tilattiin viimeisiä talviaurauksia, mutta Forssan seudulla on ollut jo kevät monta viikkoa”, Raittinen sanoo.
Stora Enso on siirtynyt alueellaan pääosin kelirikko- ja kesäleimikoihin.
Pohjois-Suomessa puolestaan operoidaan yhä talvisessa säässä, eikä leuto talvikaan ole kurittanut pohjoista kuten muuta osaa Suomea.
Yöpakkaset ovat pitäneet Lapin metsätiet kantavina. Valtion alueilta puu on saatu kuljetettua sovitusti koko talven ja huhtikuussakin asiakkaat saavat puunsa, lupaa Metsähallituksen hankintajohtaja Heikki Kääriäinen.
Suuressa osassa maata talven lyhyys oli puunkuljetuksissa ja -korjuussa suurin ongelma. Talvileimikoita jäi sen takia runsaasti korjaamatta.
Keski-Savossa korjuuohjelmia jouduttiin muuttamaan, kun tiet eivät ehtineet kunnon routaan koko talvena, kertoo Keski-Savon metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Petri Soikkeli.
Nyt kelirikko orastelee Keski-Savon metsäteillä.
Yleisesti metsäautoteiden kunto on heikentynyt, valittelee Timo Leirimaa. Perusparannustoimenpiteitä tarvittaisiin sekä yksityisillä että valtion hoitamilla teillä.
”Se on aikamoinen pullonkaula, kun puuntarve tulee lisääntymään.”
Merkittävää parannusta saataisiin Leirimaan mielestä aikaan jo pienillä toimilla. Puutavaran varastopaikkoja kannattaisi kunnostaa sellaisiksi, että metsätraktori saa tuotua puut helposti varastopaikalle ja puutavara-auto noukkimaan puut kyytiin kätevästi.
”Pienelläkin kuntoon laitolla saadaan talvileimikko muuttumaan ihan kesäkelpoiseksi. Ne ovat pieniä parannuksia, joilla saadaan jo ihmeitä aikaiseksi”, Leirimaa sanoo.
AURA PILKAMA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
