Inari-Saariselkä on valittu vuoden 2022 matkailualueeksi
Kilpailussa toiseksi ylsi Kemi ja kolmanneksi Sodankylä. Kolari sai kunniakirjan matkailijoiden viipymän pitenemisestä.
Alueen matkailuvaltteja ovat sen monipuolisuus, ainutlaatuinen luonto sekä paikallis- ja saamelaiskulttuuri. Kuva: Juha TanhuaInari-Saariselkä on valittu vuoden 2022 matkailualueeksi. Palkinnon myöntävät vuosittaina Suomen matkailualan liitto Smal, Suoma ry ja TAK Research.
Vuoden matkailualueen valinnassa kriteereinä ovat tärkeimmän matkailun menestystä mittaavat tekijät.
Niitä ovat rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys, matkailijoiden viipymän kehitys, lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen eri kuukausille eli sesonkivaihteluiden vähäisyys ja majoitusmyynti asukasta kohden.
Vertailussa mukana ovat kaikki Suomen kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja. Vertailussa oli mukana yhteensä 127 aluetta.
”Vuoden matkailualue -kilpailun voitto oli todella iloinen uutinen, mutta ei yllätys. Alueellamme on tehty valtavasti töitä matkailun kehityksen edistämiseksi”, kertoo matkailun alueorganisaatio Lapland North Destinationsin johtaja Hanna Kouri tiedotteessa.
”Kunnia palkinnosta ja menestyksestä kuuluu alueemme yrittäjille, kunnille sekä matkailualan työntekijöille. Lapland North Destinationiin kuuluu yli sata alueen matkailuyritystä ja kaksi kuntaa: Inari ja Utsjoki.”
Alueella on tehty investointeja jo ennen korona-aikaa, eikä koronan jälkeinen matkailun nopea elpyminen alueella ole sattumaa, Kouri kehuu.
”Matkailumarkkinointia on tehty määrätietoisesti ja muuttuviin olosuhteisiin on reagoitu nopeasti. Aasialaisten matkailijoiden lasku saatiin korvattua eurooppalaisilla matkailijoilla. Jo tällä kaudella on rikottu ennätyksiä matkailussa.”
Kouri uskoo, että kun myös Aasiasta tuleva matkailu alkaa palautua, kasvu tulee olemaan vielä kovempaa. Aasialaisten lisäksi alue kiinnostaa myös amerikkalaisia ja australialaisia matkailijoita.
Alueen matkailuvaltteja ovat sen monipuolisuus, ainutlaatuinen luonto sekä paikallis- ja saamelaiskulttuuri. Seuraavaksi tavoitteena on saavuttaa matkailun ympärivuotisuus, Kouri kertoo.
”Panostamme tällä hetkellä todella vahvasti keskiyön auringon ja yöttömän yön markkinointiin Keski-Euroopassa yhdessä Lapin muiden alueorganisaatioiden sekä Visit Finlandin kanssa.”
Kilpailussa toiseksi ylsi Kemi ja kolmanneksi Sodankylä. Kolari sai kunniakirjan matkailijoiden viipymän pitenemisestä.
”On upeaa, että kaikki voittajat ovat Lapista. Se kertoo siitä, miten tärkeää Lapin matkailun kehittäminen on koko Suomen taloudelle”, Kouri iloitsee.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat




