
Metsätien kalliomurske on renkaiden surma: ”Ainut keino säästää renkaita on nopeuden alentaminen kävelyvauhdiksi”
Metsätien kulutuskerroksena käytettävä 32 millimetrin kalliomurske on terävää ja se puhkaisee autojen renkaat helposti.Posio
”Renkaita tärvelevä karkea kulutuskerros metsätiestöllä johtuu aikansa eläneistä rahoituspykälistä, eikä tämä ole kenenkään etu”, tienrakennusyrittäjä Marko Poropudas sanoo. Kuva: Kari LindholmKoska maa-ainesten ottolupia on nykyään hyvin vaikea saada, on metsätien rakentamisessa siirrytty käyttämään luonnonsoran sijasta kalliomursketta. Vaikka murske on kantavaa ja vettä läpäisevää, on sen käytössä myös ongelmia.
Metsätien kulutuskerroksena eli pintamateriaalina käytettävä 32 millimetrin kalliomurske on teräväsärmäistä ja se läpäisee autojen renkaat helposti. Rengasrikoista aiheutuu merkittäviä kustannuksia niin puunkuljetusyrityksille kuin metsätietä käyttäville vapaa-ajan autoilijoille.
”Rengasongelmat olisi helppo ratkaista käyttämällä kulutuskerroksessa 32 millimetrin murskeen sijasta 0–16 millimetrin mursketta. Samalla tiet olisi helpompi pitää kunnossa”, posiolainen yksityistieurakoitsija Marko Poropudas Lapin Matkametsä Oy:sta kertoo.
Kuvan yksityistien kulutuskerroksessa on käytetty 0–16 millimetrin mursketta, jolloin tie on helposti kunnossapidettävä, ja samalla autojen renkaat pysyvät ehjinä. Kuva: Kari LindholmPoropudas huomauttaa, että hienojakoisemman 0–16 murskeen käytön esteenä on, ettei Metsäkeskus yleensä rahoita sen käyttämistä metsätien perusparannushankkeissa, joten metsätien kulutuskerrokset ovat pääsääntöisesti 32 millimetrin mursketta. Ely-keskusten rahoittamissa yksityisteissä kulutuskerrokseksi sallitaan 0–16 millimetrin murske.
Metsäkeskuksen rahoituspäätökset perustuvat Metsätehon vanhoihin tienrakennus-suosituksiin, jotka on laadittu soramurskeiden käyttöä ajatellen. Poropudas esittää tienrakennusnormiston päivittämistä Metsätehon, Metsäkeskuksen ja tienrakentajien yhteistyönä.
Vuoden 2024 alussa siirtyminen Metka-rahoitusehtoihin on muuttanut tienrakennuksen vaatimuksia ja ehtoja. Lisää aiheesta tässä artikkelissa:
Metsätie rakentuu kantavasta kerroksesta, jakavasta kerroksesta ja kulutuskerroksesta, joilla on omat tehtävänsä.
”Jos ajatellaan, että kantava kerros on myös kulutuskerros, silloin ollaan harhateillä. Liian karkea pinta aiheuttaa vaikeuksia tien kunnossapidolle ja vaurioita autojen renkaille.”
Hienojakoisemman 0–16 millimetrin pintamurskeen käyttö ei tekisi tien rakentamisesta nykyistä kalliimpaa, koska pinnan alla oleva kantava kerros voitaisiin jättää vastaavasti ohuemmaksi.
Pohjois-Suomessa kalliomurskeen käyttö metsätiestöllä alkoi lisääntyä kymmenisen vuotta sitten. Etelä-Suomessa kalliomursketta on käytetty huomattavasti kauemmin.
32 millimetrin kalliomurskeiden ongelmat realisoituvat rengasrikkoina etenkin sen jälkeen, kun tien kulutuskerros on lanattu.
”Ainut keino säästää renkaita on nopeuden alentaminen kävelyvauhdiksi”, Poropudas neuvoo.
Juttu on julkaistu aiemmin syyskuussa 2023. Julkaisemme sen nyt uudelleen.
Juttua muokattu 21.8.2024 kello 13.15: Päivitetty juttuun tienrakennuksen ehtojen muutos vuoden 2024 alussa ja liitetty aiheeseen liittyvä uusi artikkeli.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat








