Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kelirikkopuun kuljetus helpottuu, kun kuorma-auton renkaista lasketaan pois ilmaa

    Yöpakkaset ovat viivästyttäneet kelirikon alkua useilla viikoilla Pohjois-Suomessa.
    Metsähallitus ajattaa puut yöpakkasen kohmettaman metsätiestön varsilta yöllä ja varhain aamulla. Tarkoituksena on suojella tiestöä uraantumiselta.
    Metsähallitus ajattaa puut yöpakkasen kohmettaman metsätiestön varsilta yöllä ja varhain aamulla. Tarkoituksena on suojella tiestöä uraantumiselta. Kuva: Kari Lindholm
    ”Metsähallitus on satsannut ympärivuotista ajoa kestävään metsätiestöön voimakkaasti viime vuosina ja sama tahti jatkuu myös lähivuosina”, Metsähallituksen Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi kertoo.
    ”Metsähallitus on satsannut ympärivuotista ajoa kestävään metsätiestöön voimakkaasti viime vuosina ja sama tahti jatkuu myös lähivuosina”, Metsähallituksen Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi kertoo. 
    ”Kun puutavara-auton renkaista lasketaan ilmaa, renkaiden tiehen osuva alue pitenee ja levenee, jolloin pintapaine vähenee”, selostaa puukuormaa Rovaniemen Perttausjärveltä noutava William Karvonen.
    ”Kun puutavara-auton renkaista lasketaan ilmaa, renkaiden tiehen osuva alue pitenee ja levenee, jolloin pintapaine vähenee”, selostaa puukuormaa Rovaniemen Perttausjärveltä noutava William Karvonen. 

    Pohjois-Suomen napakat yöpakkaset ja sateettomuus ovat jatkaneet kevään korjuukautta ja auttaneet metsätiestön ajokunnossa pysymisessä.

    Pakkanen on viime viikkoina hidastanut lumen sulamista öisin, ja tuuli puhaltanut tien pinnat kuiviksi päivisin, joten kelirikon alku on siirtynyt usealla viikolla tavanomaisesta.

    ”Yöpakkasista on ollut apua. Kun puut ajetaan metsästä yöllä tai varhain aamulla, tiestö kärsii mahdollisimman vähän”, Metsä­hallituksen Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha ­Pyhäjärvi Rovaniemeltä kertoo.

    Valtion maiden puunkuljetusurakoissa on mukana säädettävillä rengaspaineilla (CTI) varustettuja puutavara-autoja, joilla on lupa liikennöidä myös painorajoitetulla tiestöllä.

    ”Kun renkaista lasketaan ilmaa, renkaiden tiehen osuva alue pitenee ja levenee, jolloin pintapaine vähenee”, tukkikuormaa Rovaniemen Perttausjärveltä noutava William Karvonen Yli-Iistä selvittää.

    Pyhäjärven mukaan säädettävät rengaspaineet ovat kelirikkoaikana keskeisessä roolissa paitsi yleisen tiestön suojaamisessa raskaiden kuormien aiheuttamilta vaurioilta, myös metsätiestön säästämisessä urapainanteilta.

    ”CTI-autot jopa tasoittavat uria tien pinnalta.”

    Lapissa Metsähallituksen hakkuut ovat yhä käynnissä kesäkorjuukelpoisissa leimikoissa, ja kelirikkoseisokkia ennakoidaan vasta toukokuun lopulle.

    ”Tällä hetkellä puuta korjataan puolimetrisen teräshangen päältä”, sanoo Pyhäjärvi.

    Kylmä sää on auttanut myös Pohjois-Suomen yleistä tiestöä, joka on säilynyt tavallista paremmassa ajokunnossa ajankohtaan nähden. Lapissa kelirikko alkaa tavallisesti jo huhtikuun puolivälissä ja voi kestää sääolosuhteista riippuen jopa kesäkuun lopulle.

    ”Tällä hetkellä tiestön rungot ovat vielä jäässä viime syksyn sateiden ja talven pakkasten jäljiltä. Kelirikkotilanne vaikeutuu siinä vaiheessa, kun rungot alkavat kunnolla sulaa”, Lapin ely-keskuksen aluevastaava Eero Kenttälä kertoo.

    Kenttälän mukaan paino­rajoitetun yleisen tiestön osuus on tänä keväänä suhteellisesti suurin Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa. Ely on ennakoinut Lapin kelirikosta paikoitellen vaikeaa.

    Metsätalous Oy on satsannut metsätiestönsä kuntoon, ja yhtiön kesäajokelpoiset metsätiet kestävät ajon 76 tonnin liikennekuormilla. Metsähallituksen huolena ovat ne yleiset tiet, joiden kunto on päästetty rapistumaan.

    ”Puunkuljetuksen suurimmat haasteet tulevat olemaan jatkossa vähäliikenteisellä tiestöllä, jonka peruskunnostusta on lykätty jopa vuosikymmenillä”, Juha Pyhäjärvi sanoo.

    Pyhäjärvi arvioi, että näistä oman onnensa nojaan jätetyistä tieosuuksista voi tulla jatkossa puunkuljetusten pullonkaula, mikäli niiden kunnossapitoon ei ruveta kiinnittämään huomiota.

    Tienrakennuksen asiantuntijan, vesilahtelaisen ­ Risto Juopperin mukaan jokakeväisessä kelirikossa ja myös syyskelirikossa kysymys on ennen kaikkea tienpidon laiminlyönneistä, joita on jatkettu pitkään.

    ”Ojien ja tierumpujen toimimattomuus, tienvarsien vettä sitova lehtipuusto sekä yleisen tiestön runsaat päällystevauriot aiheuttavat vähitellen tien runkorakenteiden vettymisen, mistä seuraa kyllä ongelmia”, Juopperi huomauttaa.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.