Metsä

Pohjanmaan kuitupuuta Kotkaan asti – kiitos kokojunakuljetusten: "Kaikki isot metsäyhtiöt kuljettavat nyt puuta Suupohjan radalla"

Metsäyhtiö Stora Enso aloitti puukuljetukset Suupohjasta, kun Teuvan lastauspaikan pidennys valmistui. "Nyt kaikki kolme isoa metsäyhtiötä Metsä Group, UPM ja Stora Enso kuljettavat puuta Suupohjan radalla", iloitsee Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula.
Jorma Vierula
Teuvan lastauspaikan pidennys valmistui syyskuun 25. päivänä. Tässä lähtee ensimmäinen kokojunaletka Teuvalta kohti Seinäjokea.

Suupohjan puu kulkee rautateitse nyt myös Stora Enson tehtaille Etelä-Suomeen, Stora Enson ostopäällikkö Juha Sipinen kertoo.

”Mahdollisuus kokojunakuljetuksiin on aivan ratkaisevan tärkeää. Kuljetukset alkoivat syyskuussa heti, kun Teuvan lastauspaikan pidennys oli valmistunut", Sipinen sanoo.

Stora Enso kuljettaa Pohjanmaalta hankkimaansa kuitupuuta esimerkiksi Sunilan sellu- ja ligniinitehtaalle Kotkaan.

Pohjanmaan ruotsinkielisellä rannikolla toimiva metsänhoitoyhdistys Österbotten on sopinut puukuljetuksista Stora Enson kanssa. Vaasan eteläpuoliselta alueelta kaadetut puut lastataan juniin Teuvalla.

”Teuvan lastausraiteen pidennys valmistui syyskuun 25. päivänä. Ensimmäinen kuljetuksemme Stora Ensolle lähti 29.9.”, Österbottenin toimitusjohtaja Jan Slotte kertoo.

Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa.

Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".

”Mahdollisuus kokojunakuljetuksiin vaikuttaa totta kai logistiikkakustannuksiin”, Slotte sanoo kuljetusten tehostumisesta.

”Tarkoitus on, että Österbottenin ja Stora Enson yhteistyö kuitupuukuljetuksissa olisi pitkäaikainen.”

Puutavaran lastausolosuhteet Teuvalla kohentuvat yhä.

"Väylävirasto kunnostuttaa omistamansa varastoalueen nykyaikaiseksi. Valmistuttuaan sinne sopii 15 000–20 000 kuutiometriä puuta", Jorma Vierula kertoo.

Paikalliset urakoijat rakentavat aluetta, johon tulee myös valaistus.

Lue lisää:

Kohta Suupohjan puu kolkuttelee jatkojalostukseen 24 vaunun kokojunakuljetuksina – Teuvan lastausraiteen pidennys valmistuu syyskuussa

Väylä päätti jatkoajasta: Kaskisten radan kunnossapitoa jatketaan vuoden 2022 loppuun

Eteläpohjalaisen ratayhdistyksen huima tavoite: Henkilöliikenne takaisin yli 50 vuoden jälkeen – "Moni voi pitää hulluna ajatuksena"

Heta-Linnea Kovanen
Kaskinen–Seinäjoki-rautatieyhteys eli Suupohjan rata on 112 kilometriä pitkä.
Katso uusin video
Lue lisää

Ensimmäinen puukuorma lähti Stora Enson uudelle kartonkikoneelle Oulun tehtaalle – puun tarve kasvaa puoli miljoonaa kuutiometriä vuodessa

Stora Enso suunnittelee sellun ja kartongin tuotannon lisäämistä Ruotsissa Skoghallin tehtaalla – investoinnin arvo olisi 800–850 miljoonaa euroa

Supercell paras mannekiini

"Rehellisesti sanottuna vaimo hoitaa metsäasioita", Stora Enson hallituksen puheenjohtaja kertoo 300 hehtaarin tiluksistaan