Tämän sähköauton vetokyky riittää 1 800 kilon kuormalle
Audi E-tronin yleistymistä jarruttaa vain lähelle 90 000 euroa nouseva hinta.
Audi E-tron painaa lähes 2,5 tonnia. Siitä akkujen osuus on 700 kiloa. Auton toimintasäde on parhaimmillaan yli 400 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioSähköauton huonoihin puoliin kuuluu toimintasäde. Useimmilla sähköautoilla ei voi vetää edes peräkärryä. Audin uusi E-tron on siitä poikkeus.
E-tronin vetokyky on 1800 kiloa. Koska autolla itselläänkin on massaa, yhdistelmässä on kokoa ja näköä.
Pelkästään Audin akkupatteristo painaa 700 kiloa.
Audin edustajien mukaan E-tronin vetokyky riittäisi suurempiinkin kuormiin, mutta se alkaisi syödä toimintasädettä.
Siksi myös E-tron on väärä valinta niille, jotka tarvitsevat karavaani- tai hevosvaunuveturia pitkille matkoille.
Toinen sähköautojen ongelma liittyy toimintasäteeseen. Siksi ne ovat toistaiseksi parhaimmillaan lyhyillä matkoilla, joilla myös latauspisteet ovat tiedossa.
Pitkillä matkoilla häiriötekijät kasvavat. Latausinfrassakin on vielä paljon parantamisen varaa. Vaikka latauspisteen löytäisi, se ei silti välttämättä ole toiminnassa.
E-tronin toimintasäde on parhaimmillaan yli 400 kilometriä. Heikoimmillaankin yhdellä latauksella pitäisi päästä 300 kilometriä.
Myös latausaika on saatu puristettua minimiin. Latausteho on nostettu 150 kilowattiin, joten nopeilla latausasemilla akut saa 80 prosentin tehoon puolessa tunnissa.
Audin edustajat ovat syystä ylpeitä E-tronista. Kahdesta moottorista irtoaa 402 hevosvoimaa ja 664 newtonmetrin vääntö on heti käytössä.
Maantieajossa auto on omaa luokkaansa. Se pesee muut kiihtyvyydessä ja äänettömyydessä.
Mutka-ajossa auton 2 490 kilon massan kuitenkin huomaa.
Jokamiehen on E-tronin kaltaisesta superautosta turha haaveilla. Siitä pitää huolen 87 000 euron hintalappu.
Hinta on useimmiten rajoitteena myös pienemmillä sähköautoilla. Siksi ilmastonmuutoksen torjunnasta kiinnostuneiden kuluttajien mielenkiinto onkin suuntautunut ladattaviin hybrideihin.
Myös kaasuautot ovat vaihtoehto. Niiden tarjonta on kuitenkin varsin suppeaa ja kaasun jakeluverkostokin on paikoin harva.
Oikeasti myös uudet dieselautot ovat verraten ekologisia. Etenkin jos niissä käytetään uusiutuvaa dieselpolttoainetta.
Dieselauton hankinnan riskinä on valtion ja etenkin liikenneministeriön virkamiesten halu rajoittaa polttomoottoristen autojen käyttöä ja jopa kieltää niiden myynti.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
