Teleoperaattori saa myydä asiakkaalle olematonta tuotetta – kuluttajaviranomainen ei korvaansa lotkauta
Teleoperaattorin tekninen tuki totesi jo monta kuukautta sitten, että tontillemme ei voi saada lähimainkaan sinne luvattua mobiiliverkkoa.
Katve on, totesi operaattorin tekninen asiantuntija ja myönsi, ettei mitään ole tehtävissä. Kuva: Mikko SoiniVoisiko sähköyhtiö myydä asiakkaalle liittymän ja sen jälkeen toimittaa tälle sähköä aina silloin tällöin, esimerkiksi joka viides tai joka kymmenes päivä?
Teleoperaattorit voivat käytännössä toimia kutakuinkin näin. Ne voivat myydä asiakkaalle liittymän lupaamalla "jopa sadan megabitin nopeuden", mutta käytännössä asiakas saa tältä vain parin kolmen megabitin yhteyden.
Tämä tarkoittaa siis paria kolmea prosenttia siitä tuotteesta, joka asiakkaalle on myyty.
Kerroin omista kokemuksistani syksyllä (MT 7.10.2024): saamme kakkosasuntoomme maaseudulla kaikkien korjaustoimienkin jälkeen useimmiten alle viiden megabitin yhteyden, vaikka operaattori myy meille sadan megan yhteyttä.
Kun asiaa syksyn mittaan selvitettiin, operaattori totesi syyn olevan "katve", eikä asiaa ole siksi mahdollista korjata.
Tästä huolimatta operaattori jatkaa edelleen katteettomien lupausten antamista. Klikkaamalla kuuluvuuskarttaa täsmälleen talomme kohdalta siihen luvataan erinomainen 4G-verkko ja jopa 5G-verkko.
5G:n osalta operaattorin tekninen asiantuntija edes oli rehellinen. Hän tuhahti, ettei sitä meille saa millään. Silti operaattori olisi sen valmis ja halukas edelleen meille myymään.
Traficom on joutunut aiheeseen ottamaan kantaa moneen otteeseen lokakuun jälkeen, mutta yhden viranomaisen täydellistä hiljaisuutta ihmettelen. Tässä on kyse ennen muuta kuluttajien oikeusturvasta.
Sopii kysyä, mihin koloon on Kilpailu- ja kuluttajavirasto kaikkine asiantuntijoineen kaivautunut. Että onko meillä tosiaan Suomessa viranomainen, jonka tontille kuluttaja-asiat kuuluisivat?
Kirjoittaja on MT:n toimittaja.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


















