Teleoperaattorit eivät tunnista laajamittaista yhteysongelmaa – ”Toki paikallisia haastavia kohtia voi olla”
Telian yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Saxen katsoo, että Telian tarjoamat verkkoyhteydet eivät ole havaittavalla tavalla heikentyneet 3G:n sulkemisen jälkeen.
Verkkoyhteyksissä Suomen eri osissa on havaittu olevan suuria eroja, mutta teleoperaattoreiden mukaan laajamittaisia yhteysongelmia ei ilmene. Kuva: Jarkko SirkiäSuomessa toimivat teleoperaattorit DNA, Elisa ja Telia eivät tunnista laajamittaisia verkkoyhteisongelmia Suomessa, vaikka 3G-yhteyksien alasajon jälkeen maan eri osista on raportoitu yhteyksien suoranaisesta romahtamisesta.
”Elisan 3G-verkko poistui Suomesta maakunta kerrallaan vuoden 2023 aikana. 3G-verkon poistuessa yhteyksien laatua seurattiin tarkasti, ja jo ennen 3G-verkon poistumista laajensimme ja vahvistimme 4G-verkkoa eri puolilla Suomea”, Elisan viestintäpäällikkö Minttu Tirkkonen toteaa.
”Elisan mobiiliyhteyksien laatu on pysynyt laajalti ennallaan ja jopa parantunut 3G:stä 4G:hen siirryttäessä. Toki paikallisia haastavia kohtia voi olla, kuten jo ennen 3G:n poistumistakin, jos esimerkiksi maaston muodot rajoittavat mobiiliverkon kuuluvuutta. Näihin etsitään ratkaisuja tapauskohtaisesti.”
Tirkkosen mukaan yhteydenottojen määrä kasvoi hienoisesti vuonna 2023, kun Elisan 3G-verkko alkoi poistua käytöstä.
”Sittemmin yhteydenottojen määrä on palannut normaalitasolle, kun korjauksia ja parannuksia on tehty verkon kuuluvuuteen yhteydenottojen pohjalta.”
”Elisan mobiiliyhteyksien laatu on pysynyt laajalti ennallaan ja jopa parantunut 3G:stä 4G:hen siirryttäessä.” Minttu Tirkkonen
DNA:n viestintäpäällikkö Marjut Salmelan mukaan operaattorin tarjoama 5G-kuuluvuus vastaa 4G-palvelualuetta, ja sen laskennallinen väestöpeitto on liki 100 prosenttia.
”Eli 5G on saatavilla liki kaikissa pysyvissä asuinosoitteissa. Maantieteellisesti 5G-verkko yltää kaikkiin Manner-Suomen kuntiin.”
Salmela kertoo, että 2024 asiakkaat tekivät vikailmoituksia operaattorille 17 prosenttia vähemmän kuin 2023.
”Kaikki asiakkaiden tekemät vikailmoitukset tutkitaan ja syyt selvitetään.”
”Kaikki asiakkaiden tekemät vikailmoitukset tutkitaan ja syyt selvitetään.” Marjut Salmela
Telian yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Saxen katsoo, että Telian tarjoamat verkkoyhteydet eivät ole romahtaneet tai havaittavalla tavalla heikentyneet 3G:n sulkemisen jälkeen.
”Se olisikin yllättävää, sillä 3G-verkoissa kulki ennen verkon sulkemista vain noin prosentti mobiiliverkkojen liikenteestä, eikä yhden tekniikan sulkeminen vaikuta teknisesti millään tavoin 2G-, 4G- ja 5G-verkkojen toimintaan.”
Yksittäiset kuuluvuuteen liittyvät kyselyt ovat kuitenkin Saxenin mukaan arkipäivää asiakaspalvelussa.
”3G:n sulkemisen yhteydessä saimme jonkin verran kyselyitä parin seuraavan päivän aikana, mutta mitään poikkeuksellista palautevyöryä asia ei aiheuttanut. Loppuvuoden aikana sekä Traficomille että meille on tullut enemmän palautetta, mutta palautteet ovat pääosin tavanomaisia palveluihin ja laitteisiin liittyviä ongelmia, jotka tuntuvat liittyvän enemmänkin aiheesta käytyyn julkiseen keskusteluun.”
Juttua muokattu 3.1. klo 11:00. Telian yhteiskuntasuhdejohtaja Timo Saxen kommentoi tilannetta Telian, ei DNA:n, verkon osalta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat












