Lukijalta: Hyvää Suomesta -merkki on vahva suomalaisen ruoan tunnus
Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi vastaa viljanviljelijöiden kriisikokouksessaan esittämään vaatimukseen Joutsenmerkin kotimaisuusasteen nostamisesta.Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä hallinnoiva Ruokatieto Yhdistys ry on iloinen siitä, että Hyvää Suomesta -merkki koetaan vahvasti suomalaisen ruoan tunnuksena ja luotettavana takeena kotimaisuudesta.
Merkki kertoo aidosti suomalaisesta työstä, raaka-aineista ja yhteistyöstä pellolta pöytään – koko ruokaketjun yhteisestä sitoutumisesta kotimaisen ruoan tulevaisuuteen.
Ruokatiedon jäsenistö kattaa alkutuotannon, elintarviketeollisuuden sekä kaupan, ja yhdistyksen hallituksessa istuu edustajia monipuolisesti ketjun eri osista ja tuotantosuunnista.
Kasvinviljelijöiden kriisikokouksessa esitettiin ehdotus nostaa Hyvää Suomesta -merkin nykyistä 75 prosentin kotimaisuusrajaa 95 prosenttiin (MT 27.9.). Tuottajien mukaan merkin tulisi kuvata entistä tiukemmin kotimaisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita.
Hyvää Suomesta -merkin kriteerit on määritelty tarkkaan ja niiden noudattamista valvotaan säännöllisesti. Tämä takaa sen, että merkki todella kertoo suomalaisesta ruoasta – ei mielikuvasta, vaan todellisista raaka-aineista ja suomalaisesta tuotannosta.
Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on tällä hetkellä lähes 13 000. Tuotteiden kotimaisuusaste lasketaan aina lopputuotteen reseptin mukaan, eli se kuvaa todellista suomalaisten maatilojen ja luonnon antimien osuutta tuotteessa.
Kriteerit on laadittu niin, että ne huomioivat kasvituotteiden satovaihtelut sekä raaka-aineet, joita ei Suomesta saa, kuten esimerkiksi suola ja suuri osa mausteista. Ne myös soveltuvat kaiken kokoisille yrityksille sekä kaikille ruoantuotannon aloille.
Tuoreimmat luvut kertovat, että 38 prosenttia Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista on täysin kotimaisia, ja lisäksi 32 prosenttia tuotteista on lähes sataprosenttisesti kotimaisia. Vain muutama prosentti tuotteista on kotimaisuusasteeltaan lähellä merkin vähimmäisrajaa, joka on 75 prosenttia.
Tuotteiden kotimaisuusasteet pysyvät vuodesta toiseen erittäin korkeina, muutokset ovat olleet vain noin prosentin luokkaa.
Hyvää Suomesta -merkki on auttanut Suomea säilyttämään korkean kotimaisuusasteen verrattuna muihin Pohjoismaihin. Se on yhteinen onnistuminen, joka perustuu koko ruokaketjun yhteistyöhön ja siihen, että suomalaiset kuluttajat, tuottajat ja yritykset arvostavat kotimaista ruokaa.
Anni-Mari Syväniemi
toiminnanjohtaja
Ruokatieto Yhdistys ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









