Sote-kyyti ei voi jäädä taksista kiinni ‒ tilatut kyydit pitää hoitaa
Riippumatta siitä miten hyvinvointialueiden kyydit kilpailutetaan, asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on, että kyyti tulee sovittuun aikaan.Taksiliitto haluaa, että Kela kilpailuttaisi myös hyvinvointialueiden taksikyydit. Taksiliiton toimitusjohtajan Annukka Mickelssonin mielestä ongelmana on hyvinvointialueiden tekemien kilpailutusten epätasainen laatu. Osalla hyvinvointialueita homma toimii hyvin, mutta osalla alueista on Mickelssonin mukaan hankintaosaamisessa paljon aukkoja. (MT 7.3.)
Osa hyvinvointialueista on asettanut muun muassa ehtoja, joiden mukaan pienistäkin virheistä joutuu maksamaan tuhansien eurojen korvaukset. Koska kyytien katteet ovat muutamissa euroissa, saattaa yrittäjä Mickelssonin mukaan arvioida, ettei kannata lähteä ajamaan lainkaan, koska ainoa ratkaiseva tekijä kilpailutuksissa on hinta, eikä palvelun toimivuudesta tunnu välittävä kukaan.
Sote-palvelujen keskittäminen lisää kuljetuspalvelujen tarvetta.
Kyytien toimivuuden ja luotettavuuden merkitys korostuu koko ajan enemmän, koska hyvinvointialueet keskittävät palvelujaan vauhdilla. Tämä lisää asiakkaiden kuljetuspalvelujen tarvetta erityisesti maaseudulla, jossa etäisyydet ovat pitkiä eikä taksien lisäksi julkista liikennettä ole.
Julkisten hankintojen kilpailutuksissa on parantamisen varaa muuallakin kuin taksikyydeissä, mutta parantaisiko taksien kilpailutuksen siirtäminen hyvinvointialueilta Kelalle palvelua? Ei välttämättä. Kela-kyydit on kilpailutettu niin tiukaksi, että niiden saatavuudesta on ollut ongelmia.
Sonkajärveläinen taksiyrittäjä Eero Ryhänen arvosteli nykyistä järjestelmää, joka sallii kyytien valikoinnin. Sen sijaan, että kuljettajat ottaisivat vastaan tilatun Kela-kyydin, he valitsevat rahakkaimpia kyytejä. Tämän seurauksena tilatun kyydin odotusaika venyy pitkäksi, eikä kyytiä välttämättä tule lainkaan. Vaikka Ryhäsen mielestä Kela-kyydit on kilpailutettu liian halvoiksi, pitäisi ne kuitenkin hoitaa. (MT 10.2. 2024).
Yhtenä syynä taksikyytein ongelmiin pidetään vuonna 2018 voimaan tullutta liikennepalvelulakia. Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitus on luvannut kiristää taksialan säätelyä, mutta asia on kesken.
Riippumatta siitä miten hyvinvointialueiden kyydit kilpailutetaan, asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on, että kuljetukset tulevat ajallaan ja ovat luotettavia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




