Stora Enson maksukikkailu sen todisti: Suuryritys voi kohdella kumppaneitaan miten kurjasti tahansa
Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun pienet yritykset joutuvat nielemään suuryritysten sanelemia maksuviivästyksiä.
Stora Enso myönsi tällä viikolla lykänneensä tarkoituksella laskujen maksua tavarantoimittajilleen. Kuva: Viestimedian arkistoMetsäyhtiö Stora Enson toiminta joutui tällä viikolla outoon valoon, kun ruotsalainen talouslehti Dagens Industri paljasti, että yhtiö on lykännyt laskujensa maksua tavarantoimittajilleen viikolla. Yhtiö myönsi toimineensa näin ja pyysi asiaa myöhemmin myös anteeksi.
”Tavaran- ja palveluntoimittajilla on keskeinen asema toiminnassamme, ja pahoittelemme mahdollisia seurauksia, joita näillä poikkeuksellisilla toimilla on saattanut olla heidän liiketoiminnalleen”, yhtiön toimitusjohtaja Hans Sohlström totesi tiedotteessa.
Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Stora Enson tapa kohdella alihankkijoitaan nousee otsikoihin. Kesällä 2021 Koneyrittäjät ja Suomen Yrittäjät kritisoivat MT:ssa ankarasti Stora Enson linjausta, jonka mukaan laskut maksettaisiin koneyrittäjille 60 päivän kuluessa aiemman alle 30 päivän maksuajan sijaan. Sen jälkeen maksuaikojen venyttäminen jopa 90 päivään on noussut moneen kertaan koneyrittäjien kannanotoissa esille. Ongelma on ollut pahin maanrakennusalalla.
Usein suuryritys on tavarantoimittajalle tai alihankkijalle niin tärkeä asiakas, ettei sen kanssa mitenkään voi ryhtyä riitelemään.
Myös elintarvikemarkkinavaltuutettu on viime vuosina joutunut setvimään maksuaikoihin liittyviä pulmia elintarvikealalla. Viime vuonna elintarvikemarkkinalaki muuttui, jolloin elintarvikkeiden ja maataloustuotteiden maksuaika lyheni 30 päivästä 14 päivään.
Pelin henki näyttää olevan selvä: isot yritykset laiminlyövät velvoitteitaan pienempiä kohtaan. Näin tehdään, koska sillä saavutetaan taloudellisia etuja ja ennen kaikkea siksi, ettei pienempi yritys voi tehdä asialle mitään. Usein suuryritys on tavarantoimittajalle tai alihankkijalle niin tärkeä asiakas, ettei sen kanssa mitenkään voi ryhtyä riitelemään.
Pitääkö liiketoiminnan olla hyvien kauppatapojen mukaista ja reilua? Stora Enso ainakin kirjallisesti linjasi nyt toimitusjohtajansa lausumana, että se haluaa toimia oikein, reilusti ja rehellisesti. Ikävää toki on, että asian korjaamiseksi vaadittiin vuoto medialle ja liuta huomiota herättäviä uutisia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









