Valonpilkahduksia maakuntaliikenteessä – isot ongelmat eivät ole turvattujen lentojen ja junavuorojen myötä poistumassa
Hallitus turvasi lähivuosiksi lennot maakuntakentille, ja henkilöliikenteeltä suljettu rataosuuskin on palautumassa käyttöön. Maantieliikenteen edellytykset ovat kuitenkin edelleen iso kysymys, jonka korjaamiseen tarvitaan hallituksilta pitkäjänteistä sitoutumista.
Norran operoima Finnairin vuoro laskeutumassa Kuopion lentokentälle. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääLiikenne- ja viestintäministeriö tiedotti keskiviikkona hallituksen turvaavan liikenteen useille maakuntien lentokentille valtion rahoittamana ostopalveluna vuoteen 2028 asti.
Helsinki-Vantaalta pääsee siten seuraavien kolmen vuodenkin aikana Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin, Kokkolaan ja Poriin.
Päätöksen myötä hallitus pitää kuin pitääkin kiinni sekä ohjelmansa että kevään puoliväliriihen kirjauksesta, jonka mukaan maakuntalentojen jatko turvataan.
Toinen positiivinen uutinen maakuntaliikenteen osalta kuultiin jo tuoreeltaan puoliväliriihen jälkeen, kun henkilöjunaliikenteen kerrottiin vuosikymmenten jälkeen palaavan Satakuntaan Kokemäen ja Rauman väliselle rataosuudelle vuonna 2027.
Merkittävä riihen raideliikenneratkaisu oli myös päätös investoida Savon radan liikenteen nopeuttamiseen ja kapasiteetin kasvattamiseen.
Vielä alkuvuodesta tilanne maakuntien saavutettavuuden osalta näytti huomattavan heikolta: Tammikuussa valtion kokonaan omistama lentoasemayhtiö Finavia esitti raportissaan maakuntien lentoliikenteen ”palauttamista markkinaehtoiseksi”.
Käytännössä tämä olisi tarkoittanut useille maakuntakentille suuntautuvan ostopalveluliikenteen lakkauttamista kokonaan.
Myös maakuntien lentoasemaverkostoa Finavia olisi halunnut karsia nykyistä suppeammaksi.
Pari positiivista uutista ei anna aihetta pelkkiin taputuksiin.
Raideliikenteen osalta hallituksen mielenkiinto vaikutti taas kohdistuvan hyvin suppeasti vain pääministeri Petteri Orpon (kok.) omaan kotiseutuun ja sitä palvelevaan Turun tunnin junan, sittemmin Länsiradaksi nimetyn hankkeen, edistämiseen.
Parista positiivisesta uutisesta huolimatta maakunnissa ei ole aihetta pelkkiin taputuksiin. Julkiset yhteydet jatkavat rapistumistaan, kun maakuntien linja-autovuoroja ja -reittejä lopetetaan.
Vielä ennen koronapandemiaa linja-autoliikenne maakuntakeskusten välillä toimi ainakin kohtuullisesti, mutta 2020-luvun aikana niin liikennöitävät reitit kuin liikennöitsijätkin ovat huvenneet todella huolestuttavaa vauhtia.
Vaikka junat ja lentokoneet tarjoavat maakunnissa asuville nopeita yhteyksiä ennen muuta pääkaupunkiseudulle ja edelleen Suomen rajojen ulkopuolelle, edes kohtuulliset bussivuorot olisivat maaseudun elinvoimalle todella tärkeitä.
Tätä puutetta eivät pian paikkaa edes taksit, joiden tarjonta niin ikään on maaseudulla heikentynyt.
Oma lukunsa ovat tietysti maantiet siltoineen. Niiden korjausvelka on lisärahoista huolimatta yhä hälyttävän suuri. Se ei korjaannu ilman hallituskaudet ylittävää sitoutumista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat











