Maaseutu on vahva matkailuvaltti
Ulkomaisia kesämatkailijoita kiinnostaa luontoelämysten lisäksi suomalainen elämäntapa, kulttuuri, ulkoilmassa tehtävät aktiviteetit ja ruokakulttuuri. Niitä löytyy maaseudulta.
Ulkomaisia kesämatkailijoita kiinnostavat muun muassa ulkoilmassa tehtävät aktiviteetit ja luontoelämykset. Kuva: Jaana KankaanpääLuonto valoisine öineen ja tuhansine järvineen ovat perinteisesti olleet Suomen vahvimpia kesäisiä matkailuvaltteja, mutta Visit Finlandin tilaaman tutkimuksen mukaan ulkomaisten matkailijoiden kiinnostuksen kohteet ovat entistä monipuolisempia. Tulokset perustuvat Digital Demand -tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja. (Messukeskus 14.1.)
Visit Finlandin asiantuntijan Katarina Wakosen mukaan tietokonehakujen perusteella ulkomaisia kesämatkailijoita kiinnostavat luontoelämysten lisäksi suomalainen elämäntapa, kulttuuri, ulkoilmassa tehtävät aktiviteetit ja ruokakulttuuri. Ulkoilmassa tehtävistä aktiviteeteistä suosituimpia ovat kalastus, vaellus ja maastopyöräily.
Niihin parhaat mahdollisuudet löytyvätkin maaseudulta. Moni suomalainenkin saattaa yllättyä maaseudun tarjonnasta.
Paras tapa tutustua suomalaiseen elämäntapaan on majoittua maaseutumatkailuyrityksessä.
Suomen kesässä tapahtuu tällä hetkellä paljon. Maaseudun kulttuuritarjonta on jopa yltäkylläistä. Kulttuuritapahtumia on oopperaesityksistä ja kansanmusiikista eukonkantoon. Lähes jokaisessa kunnassa on markkinat tai joku muu oma kesätapahtuma. Kesäteatterit ja konsertit pyörivät täysillä. Paras tapa tutustua suomalaiseen elämäntapaan on majoittua maaseutumatkailuyrityksessä.
Kylätapahtumat keräävät parhaimmillaan muutaman sata osallistujaa, mutta ne ovat tärkeä osa paikallista kulttuuria ja ylläpitävät sekä rakentavat yhteisöllisyyttä. Isommissa tapahtumissa vieraita on kymmeniä tuhansia.
Riippumatta tapahtuman koosta, niitä yhdistää moni asia. Merkittävin yhdistävä tekijä on, ettei valtaosaa tapahtumista olisi mahdollista järjestää ilman vapaaehtoisia talkoolaisia. Vapaaehtoinen järjestelyyn osallistuminen on usein myös hieno mahdollisuus osallistua kesätapahtumiin.
Suomen markkinaosuus Pohjoismaissa yöpyvistä ulkomaalaisista matkailijoista on alle kymmenen prosenttia.
Suomen markkinointia matkailumaana on syytä tehostaa. Suomen markkinaosuus Pohjoismaissa yöpyvistä ulkomaalaisista matkailijoista on alle kymmenen prosenttia. Suomen kannattaa tavoitella suurempaa markkinaosuutta kesäkauden kasvavasta liiketoiminnasta, eikä tyytyä nykyiseen markkinaosuuteen.
Ulkomaiset matkailijat tekivät viime vuoden kesä‒elokuun aikana Suomeen 1,5 miljoonaa matkaa. Rahaa erilaisiin palveluihin he käyttivät yhteensä hieman yli miljardi euroa.
Monissa suosituissa matkailumaissa on ongelmana liian suuret matkailijamäärät. Meille mahtuu lisää myös ulkomaisia matkailijoita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
