Suomalaiset eivät ole villiintyneet hamstraamaan kotiin ruokavarastoja – "Eiköhän joku toisi ruokaa oven taakse, jos tarve tulisi"
Päivittäistavaraa myyvät kauppaketjut ovat tarkkailuasemissa koronan suhteen. Hamstraamista ei juuri esiinny eikä hyllyissä ole tyhjää, kauppaketjuista kerrotaan.
Pietarilaiset Sergey ja Tatjana Piryazev ostavat Suomesta pääasiassa pesuaineita ja hygieniatarvikkeita. He eivät ole havainneet kaupoissa puutteita. Kuva: Terhi TorikkaSuomalaisten ostokäyttäytyminen ei ole ainakaan vielä juuri muuttunut koronaviruksen leviämisen seurauksena. Vain hengityssuojien menekki on poikkeus.
"Niiden saatavuudessa on haasteita. Kun hengityssuojia saadaan, niille löytyy ostajat hyvin nopeasti", riskienhallintayksikön päällikkö Mikko Koskinen S-ryhmästä toteaa.
Hän mainitsee lisäksi, että käsidesien ja saippuan kysyntä on kasvanut ja joidenkin pitkään säilyvien elintarvikkeiden kulutuksessa on havaittavissa lievää kasvua.
K-ryhmän myymälöissä käsidesit ovat saattaneet hetkellisesti loppua, ja säilykkeiden sekä viljatuotteiden kysyntä on kasvanut hieman, kertoo valikoimajohtaja Harri Hellman.
"Hamstrausta ei ole esiintynyt eikä tuotteiden myynnissä näy mainittavia piikkejä tai pudotuksia", kerrotaan Lidlistä.
Muutenkin asiakkaat käyttäytyvät kauppaketjujen mukaan myymälöissä samoin kuin ennen koronaviruksen leviämistäkin.
MT kysyi asiakkaiden varautumisesta koronaan kaupoissa Imatralla. Kukaan haastatelluista ei ollut lisännyt kotivaran määrää, eikä havainnut puutteita kaupoissa. Vastaajat arvelivat selviävänsä ilman kauppareissua noin viikon.
"Eiköhän joku toisi ruokaa oven taakse, jos tarve tulisi. Iän puolesta korona kyllä mietityttää, koska yli 70-vuotiaiden kuolleisuus on korkea", imatralainen Risto Laitinen toteaa.
Kauppakierroksella tavatut venäläismatkailijat eivät olleet koronaviruksesta lainkaan huolissaan, eikä taudin leviäminen Suomeen vaikuttanut heidän matkustussuunnitelmiinsa mitenkään.
"Emme ole varautuneet, emme ajattele koronaa ollenkaan", toteavat pietarilaiset Sergey ja Tatjana Piryazev.
Suurempi vaikutus näyttäisi toistaiseksi olevan talouden alavireellä. Viime päivinä heikentynyt ruplan kurssi näkyy lähellä Svetogorskin rajanylityspaikkaa sijaitsevan marketin myyjän mukaan selvästi asiakasvirran vähenemisenä.
Päivittäistavarakaupan ketjut suhtautuvat koronavirukseen melko rauhallisesti mutta seuraavat tilanteen kehittymistä tarkasti.
Henkilökunnalle on S-ryhmän, Keskon ja Lidlin toimipisteissä korostettu etenkin hyvän käsihygienian merkitystä.
Kauppaketjut kertovat myös valmistautuneensa seuraamaan viranomaisten ohjeita ja suosituksia, mikäli tilanne kehittyy sellaiseksi, että niitä tarvitaan.
Hygienian taso on suomalaisissa ruokakaupoissa lähtökohtaisesti korkea, kaupat muistuttavat. Hygieniakäytännöt ovat arkipäivää.
"Korostamme omalle henkilöstölle erityisesti käsien pesun merkitystä ja turvallisen yskimisen ohjeita. Luonnollisesti toivomme myös asiakkaiden muistavan nämä. Otetaan toisemme huomioon", Koskinen S-ryhmästä toteaa.
Hän kertoo, että S-ketju on keskittynyt ohjeistamaan työntekijöitä ja viestimään heille oikeaa tietoa koronaviruksen tarttumisesta ja hygienian merkityksestä.
"Sellaista rauhoittavaa viestintää, jotta henkilöstöllä olisi hyvä tietämys vastata myös asiakkaiden kysymyksiin."
Tuotteiden saatavuuteen koronaviruksen leviäminen maailmalla ei toistaiseksi ole vaikuttanut. Riski siihen on kuitenkin tiedostettu kauppaketjuissa.
"Olemme varautuneet niin, että tiettyihin tavararyhmiin on hyvin tavaroita varastossa ja on useampia tavarantoimittajavaihtoehtoja saatavuuden varmistamiseksi", Koskinen S-ryhmästä kertoo.
K-ryhmä korostaa myös kotimaisten tavarantoimittajien merkitystä.
"Tällä hetkellä ei ole näkyvissä, että tilanne vaikuttaisi tavaroiden saatavuuteen: valtaosa K-ruokakauppojen tuotteista tulee Suomesta ja meillä on täällä tuhansia elintarvikkeita valmistavia yrityksiä", Hellman sanoo.
Suomen Lidlin viestinnästä kerrotaan, että ketju suhtautuu koronavirukseen vakavasti, vaikka virus ei tällä hetkellä välittömästi vaikuta toimintaan Suomessa. Tilannetta tarkastellaan jatkuvasti sekä henkilöstön että asiakkaiden näkökulmasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
