Raisio aloittaa suomalaisille tuttujen Elovena-kauratuotteiden viennin Alankomaihin ja Belgiaan
Elovena-brändin tuotteille on avautunut uusia markkinoita, kun Alankomaiden suurin supermarketketju Albert Heijn on ottanut Raision Elovena-kaurajuomia valikoimiinsa sekä Alankomaissa että Belgiassa helmikuusta 2024 alkaen.
Alankomaat ja Belgia ovat Elovena-tuotteille luontevia vientikohteita, sillä kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja erityisesti kauratuotteiden kulutus on Alankomaissa kasvussa, kertoo Raisio. Kuva: Pasi LeinoKolme Elovena-tuotetta tulee saataville Albert Heijn -supermarketketjun myymälöihin helmikuussa. Tuotteet ovat Elovena-kaurajuoma, Elovena-kaurajuoma kahviin ja Elovena-kaakao.
”Tuotteiden saaminen Alankomaiden tunnetuimpaan supermarketketjuun on merkittävä saavutus, sillä olemme työskennelleet brändin kansainvälistymisen kanssa pitkään. Normaalistikaan uusien elintarvikebrändien lanseeraus uusille markkinoille ei ole yksinkertaista, ja maailmantalouden tilanne viime vuosina toi matkaan monia lisähaasteita. Uuden markkinan avautuminen onkin loistava onnistuminen, jonka eteen on työskennellyt iso joukko raisiolaisia”, kiittelee Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi yhtiön tiedotteessa.
Albert Heijn on Alankomaiden tunnetuin supermarketketju ja markkinajohtaja. Sen markkinaosuus Alankomaissa oli Statistan mukaan 37 prosenttia vuonna 2022. Ketjulla on ikää yli 130 vuotta.
Albert Heijn toimii myös Belgiassa, jossa sen toiminta on kasvussa. Elovena-tuotteet tulevat saataville 715 myymälään Alankomaissa ja noin 30 myymälään Belgiassa.
Alankomaat ja Belgia ovat Elovena-tuotteille luontevia vientikohteita, sillä kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja erityisesti kauratuotteiden kulutus on maassa kasvussa ja jo nyt paljon suurempaa kuin esimerkiksi Suomessa. Kaurapohjaiset tuotteet ovat nousseet Alankomaissa kasvipohjaisten tuotteiden kasvavaksi tuotekategoriaksi, Raisio kertoo.
Tällä hetkellä Elovena-tuotteiden päämarkkina on Suomi, mutta Raision tavoitteena on kasvattaa Elovena-tuotteiden vientiä. Alankomaihin ja Belgiaan vietävät kaurajuomatuotteet valmistetaan suomalaisesta kaurasta Raisionkaaren tehdasalueelle vuonna 2021 valmistuneessa kasvipohjaisten tuotteiden tehtaassa.
”Tavoitteenamme on luoda kauratuotteillemme pysyvä asema paljon Suomea suuremmilla markkina-alueilla, ja tämän aseman saavuttaminen vaatii paljon työtä ja panostuksia. Markkina-asemien saavuttaminen kilpailluilla kuluttajamarkkinoilla on kallista ja riskialtistakin, mutta uskomme että vahva, kohta sata vuotta täyttävä Elovena-brändi menestyy myös maailman tuulissa”, Kuusniemi toteaa.
Alankomaalaisten mielikuva Suomesta ja Pohjoismaista on myönteinen, ja mielikuviin liittyvät luonto, puhtaat raaka-aineet, terveys ja hyvinvointi. Elovena-mainonta ottaakin kiinni suomalaisten erityislaatuiseen onnellisuuteen ja siihen myönteisesti eksoottiseen mielikuvaan, joka sikäläisillä kuluttajilla suomalaisista on.
.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


