Erityisruokavalioita noudattava ei halua olla hankala asiakas - valmis menu helpottaisi ravintoloita
Allergia- ja Astmaliitto kannustaa ravintoloita ylittämään lain vaatimukset ja laatimaan valmiita menuita erityisruokavalioita noudattaville.
Tällanen menu erityisruokavaliota noudattaville on tarjolla espanjalaisessa ravintolassa. Kuva: Allergia- ja AstmaliittoMiksi erityisruokavalioita noudattavan asiakkaan pitää ravintoloissa tehdä numero terveydentilastaan, kun yksityiskohtaisella menulla asia voitaisiin hoitaa hienotunteisesti, ihmettelee viestintäpalveluiden johtaja Niki Alanko Allergia- ja Astmaliitosta.
Erityisruokavaliot huomioiva ruokalista helpottaisi myös henkilökunnan työskentelyä, kun joka kerta ei erikseen tarvitse luetella annosten sisältämiä allergeeneja.
Viime vuonna voimaan tullut asetus vaatii ravintoloita ilmoittamaan ruuan sisältämistä yleisistä allergeeneistä. Ravintolat käyttävät A-merkintää, mutta se ei asiakkaita juuri auta. Heidän on itse kysyttävä, mitä allergeeneja tuotteessa tarkkaan ottaen on.
"A-ongelma" koskee myös esimerkiksi vitriineissä myytäviä leivonnaisia. Allergisia varoitetaan, mutta yksityiskohdat on kysyttävä muiden asiakkaiden kuullen.
"Kannustamme ravintoloita ylittämään lain vaatiman tason. Vakavasti allergiselle on erittäin tärkeää saada tietää annoksen koko sisältö yksityiskohtia myöten", Alanko sanoo.
Jäsenet ovat kertoneet nähneensä esimerkiksi Espanjassa, Italiassa ja Virossa erityisruokavaliomenuita, joten hyviä malleja on olemassa, Alanko kertoo.
Liitto korostaa, että ravintolahenkilökunta ei voi koskaan arvioida allergian voimakkuutta. Vaikean ruoka-allergian hoidossa allergeenejien välttäminen on yleensä edelleen ainoa vaihtoehto.
Aikuisista 2–5 prosenttia ja lapsista 3–8 prosenttia kärsii on ruoka-allergisia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
