Odan ilmoitus ei vaikuta merkittävästi markkinaan – päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja uskoo ruoan verkkokaupan tulevaisuuteen
Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto uskoo ruoan verkkokaupan tulevaisuuteen.Ruoan verkkokauppa Oda ilmoitti keskiviikkona lopettavansa verkkokauppatoimintansa Suomessa. Norjalainen yhtiö ehti toimia Suomessa vain hieman yli vuoden ajan.
Oda on kertonut kartoittavansa mahdollisuuksia jatkaa Suomessa tarjoten logistiikkapalveluita muille kaupan alan toimijoille. Yhtiö on aloittanut muutosneuvottelut, jotka koskevat kaikkia 165 työntekijää.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa, että Odan ilmoitus oli ikävää kilpailun kannalta, mutta samalla sen vaikutukset eivät ole lopulta kovin suuret.
Noin 22 miljardin euron koko päivittäistavarakaupan myynnistä verkkokaupan osuus oli viime vuonna noin 590 miljoonaa euroa eli 2,7 prosenttia. Odan viime vuoden myynti oli 22 miljoonaa euroa, joten osuus verkkokauppamyynnistä oli vain 3,5 prosenttia.
”Odan jääminen pois ei tule aiheuttamaan juurikaan muutoksia markkinaan, eikä kuluttajien ruoanjakelun kannalta tule olemaan mitään ongelmaa. Jos haluaa etsiä mittasuhdetta myynnille, niin Odan myynti on ollut suunnilleen kahden suuren supermarketin vuosimyynti”, Luoto sanoo.
Oda kertoi lopettamisensa syyksi kannattavuuden laskun. Luodon mukaan globaalistikin tiedetään, että ruoan verkkokauppa ei ole helpoin tapa tehdä kannattavasti kauppaa.
”Monet paljon Suomen toimijoita suuremmat toimijatkin ovat pähkäilleet sitä, miten ruoan verkkokaupan saa kannattavaksi. Se vaatii sekä keräilyssä että kotiinkuljetuksessa tehokkuutta – ja totta kai myös hankintavoimaa. Tärkeä osa kilpailukyvystä on logistinen tehokkuus, mutta myös se, että pystyy tarjoamaan kuluttajalle kattavan valikoiman kilpailukykyiseen hintaan.”
Vaikka Oda ruoan verkkokauppatoimintansa lopettaakin, uskoo Luoto tilattavien päivittäistavaratuotteiden tulevaisuuteen.
”Uskon, että toiminnan saa kannattavaksi. Erilaiset toimijat kehittävät koko ajan tehokkuutta keräilyn puolella. Suomessa on saanut aika suuren suosion noutokassimainen toiminta, jossa noudetaan valmiiksi keräilty kassi vaikka töistä palatessa kotimatkalla”, Luoto sanoo.
”Pitää muistaa, että Suomessa tilanne ei ole toimitusten osalta samanlainen kaikkialla. Kaupungeissa ja joillain asuinalueilla verkkokaupan osuus ruokakaupassa voi olla 15 prosenttiakin. Kun taas etäisyydet ovat pidemmät, maksaa kuljetuskin enemmän, eikä näin tilaaminen ole välttämättä yhtä houkuttelevaa.”
Luoto nostaa esille myös digitalisoitumisen, mikä tulee näkymään tulevaisuudessa yhä enemmän ruokapuolella. Haasteita asettaa kuitenkin se, että ruoan verkkokauppa on täysin erilaista kuin käyttötavaran verkkokauppa jo pelkkiä säilyvyysaikoja ja kuljetuslämpötiloja ajatellen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








