Vehnäproteiinista tehdyn hittikebabin tuotanto siirtyy Suomeen – "Vöner maistuu yllättävän hyvin myös miehille"
Suomalainen keksintö Vöner on löytänyt tiensä monien päivittäistavarakauppojen hyllylle. Tähän asti kasvutavoitteet ovat toteutuneet joka vuosi, sanoo perustaja Siva Parlar.
Vöneriä käytettiin aluksi lähinnä kebabeissa, mutta sen käyttö on laajentunut moniin muihinkin ruokiin. Kuvassa Vöneristä tehtyä käristystä. Kuva: VönerSuomesta löytyy nyt useita esimerkkejä kasvipohjaisten elintarvikkeiden nousukiidosta.
Yksi yllätysmenestyjistä on Vöner. Se on seitanista eli vehnäproteiinista valmistettu, kebabiin verrattavissa oleva tuote joka tuli markkinoille huhtikuussa 2017.
Sittemmin Vöner on löytänyt tiensä monien päivittäistavarakauppojen hyllylle.
"Tavoitteemme on kasvattaa vuosittain liikevaihtoa 50–100 prosenttia. Tähän asti tavoite on toteutunut joka vuosi", kertoo Vöner Oy:n perustaja Siva Parlar.
Tällä hetkellä kastikkeet ovat kotimaisia ja itse Vöner tuotetaan Saksassa. Talven aikana siihen tulee muutos, sillä tuotanto siirtyy kokonaan Suomeen. Muutosta on työstetty melkein koko viime vuosi, Parlar kertoo. Samalla raaka-aineen toimittaja vaihtuu kotimaiseksi.
"Haluamme käyttää mahdollisimman paljon suomalaisia raaka-aineita. Vehnäproteiini pyritään saamaan jatkossa täältä."
Mausteseos tulee olemaan myös suomalaisesta yrityksestä, joskaan kaikkia mausteita ei voida kasvattaa Suomessa.
Vöneriä on viety maailmalle jo pari vuotta, enimmäkseen Viroon ja pienesti Ruotsiin. Tähtäimessä ovat muut Pohjoismaat. Ranskassa suunnitelmat hidastuivat koronan takia. Jos tilanne olisi normaali, Ranskasta saisi jo Vöneriä, Parlar uskoo.
"Vastaavia tuotteita löytyy, mutta luotamme omaan brändiin, sen makuun ja tuotenimeen. Vöner yhdistyy Döneriin, maailmanlaajuisesti tunnettuun ruokaan."
Mahdollisuudet ovat vielä hyvin rajattomat, Parlar jatkaa. Suomalaisessa markkinatutkimuksessa on nähty, että muihin vegeproteiineihin verrattuna Vöner maistuu yllättävä hyvin myös miehille. "Vönerillä saadaan lihamaisuus, se on maskuliinisempi ruoka kuin esimerkiksi tofu", hän pohtii.
Markkina puoltaa vegemarkkinoiden kasvattamista, mutta haasteena on kilpailun kiristyminen.
"Vegetuotteet kehittyvät koko ajan: ennen riitti että tuote oli vegaaninen. Nyt vaaditaan laatua."
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
