Pohjalainen: Suurin kiinnostus hyönteisruokia kohtaan lopahti, liian eksoottisia suurelle osalle suomalaisia
Kuluttajien suhtautuminen hyönteistuotteisiin on hyvin kaksijakoista.Suurin uteliaisuus hyönteisruokia kohtaan on jo hiipunut Suomessa, Pohjalainen (2.1.) kertoo. Kaupat ovat supistaneet hyönteistuotevalikoimaansa huomattavasti.
"Meillä on ollut parhaimmillaan toistakymmentä hyönteistuotetta valikoimissamme, tällä hetkellä enää vain muutamia", S-ryhmän valikoimajohtaja Katja Tapio kertoo lehdelle.
K-kaupoista eri hyönteisruokia löytyy satunnaisesti.
Kuluttajien suhtautuminen hyönteisruokiin vaikuttaa olevan hyvin kaksijakoista: toiset suhtautuvat uteliaasti, toiset hyvin kielteisesti. Iso osa väestöstä kokee hyönteiset liian eksoottisina.
Hyönteistuotteet laillistettiin elintarvikkeina viime vuonna. Luonnontuotekauppa Ruohonjuuressa niiden menekki oli suurempi ennen laillistamista, kun niitä myytiin "keittiösomisteina", Pohjalainen kertoo.
Suurten kauppaketjujen otettua tuotteet valikoimiinsa myynti väheni.
" Isoilla kaupoilla oli ehkä liian isot odotukset, ne ehkä odottivat hyönteisruuan räjäyttävän potin. Mielestäni nyt ollaan hyvällä matkalla, mutta se etenee pikkuhiljaa", Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna Koskinen arvioi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

