Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • 1,7 miljoonaa suomalaista syö luomuruokaa joka viikko, valikoimaa kaivataan lisää

    Päivittäistavarakaupat ovat suomalaisten tärkeimpiä luomun ostokanavia vuodesta toiseen, mutta verkkokaupan merkitys kasvaa.
    Lapsiperheet ovat edelleen keskeinen luomun käyttäjäryhmä, mutta etenkin nuorten naisten ja 30–50-vuotiaiden miesten osuus on kasvanut.
    Lapsiperheet ovat edelleen keskeinen luomun käyttäjäryhmä, mutta etenkin nuorten naisten ja 30–50-vuotiaiden miesten osuus on kasvanut. Kuva: Esko Jämsä

    Lähes kolmannes suomalaisista ostaa luomutuotteita vähintään kerran viikossa. Heidän määränsä on kasvanut selvimmin pääkaupunkiseudulla.

    Tulokset käyvät ilmi tuoreesta luomun kuluttajabarometrista, jota esiteltiin tänään keskiviikkona Luomuelintarvikepäivässä.

    Lapsiperheet ovat edelleen keskeinen luomun käyttäjäryhmä, mutta etenkin nuorten naisten ja 30–50-vuotiaiden miesten osuus on kasvanut. Erot tuloluokkien ja koulutustasojen välillä ovat jatkaneet tasaantumistaan.

    Kuluttajien vastausten perusteella luomun kasvu jatkuu. Vähintään kerran viikossa luomua ostavista yli 60 prosenttia on lisännyt luomutuotteiden käyttöä viimeksi kuluneen vuoden aikana ja yli 80 prosenttia arvioi myös lisäävänsä sitä jatkossa.

    Hinta on edelleen suurin este luomun käytön lisäämiselle, mutta sen merkitys on laskenut viime vuosina.

    ”Eniten luomua ostavat kaipaavat tutkimuksen mukaan lisää valikoimaa. Tämä kannattaa sekä kauppojen että jalostavien yritysten ottaa huomioon”, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

    Päivittäistavarakaupat ovat suomalaisten tärkeimpiä luomun ostokanavia vuodesta toiseen.

    Koronapandemian aiheuttama kasvupyrähdys ruuan verkkokaupassa näkyy myös luomun ostamisessa: 17 prosenttia suomalaisista kertoo ostaneensa luomua päivittäistavarakauppojen verkkokaupoista, ja ne ovatkin nousseet kolmanneksi tärkeimmäksi luomun ostokanavaksi.

    Luomun verkko-ostamisesta ovat innostuneet etenkin nuoremmat kuluttajat ja perheet, joissa on pieniä lapsia.

    Luomun tärkeimmissä ostoperusteissa korostuvat puhtaus, erityisesti torjunta-aineettomuus ja lisäaineettomuus, sekä ympäristöystävällisyys. Myös eläinten hyvinvointi ja hyvä maku ovat tärkeitä ostoperusteita etenkin aktiivisille luomukuluttajille.

    Luomua aktiivisesti ostavat kuluttajat arvostavat kotimaisuutta. 94 prosenttia luomua viikoittain ostavista kuluttajista piti sitä vähintään melko tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle.

    Tutkimuksessa kartoitettiin myös ruuan ympäristövastuullisuuteen liittyvien ominaisuuksien tärkeyttä suomalaisille. Antibioottivapaus, luonnon monimuotoisuus, pieni hiilijalanjälki ja ympäristöystävällinen pakkaus olivat tärkeitä ominaisuuksia luomua aktiivisesti ostaville suomalaisille.

    ”Positiivisena yllätyksenä pidän sitä, että suomalaisista yli 70 prosenttia pitää luonnon monimuotoisuutta ylläpitävää tuotantoa tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle, vaikka luontokato ei ole saanut yhtä paljon palstatilaa kuin ilmastonmuutos viime vuosina”, Lamminparras sanoo.

    Hänen mukaansa mittakaava on kuitenkin suomalaisilla edelleen vähän hukassa.

    "Ympäristöystävälliset pakkaukset olivat kyselyn mukaan kuluttajille tärkeämpiä ominaisuuksia kuin muun muassa luonnon monimuotoisuus tai pieni hiilijalanjälki, vaikka todellisuudessa pakkausten osuus elintarvikkeen ympäristövaikutuksesta on vähäinen."

    Luomun kuluttajabarometrin toteutti Kantar TNS Agri syyskuussa 2021 Pro Luomun toimeksiannosta. Barometriin vastasi 1 036 iältään 18–74-vuotiasta suomalaista.

    Lue myös: Suomessa on edelleen noin 5 000 luomutilaa, keskikoko kasvanut 66 hehtaariin

    Luomuviljely onnistuu ilman kotieläimiäkin – kasvinvuorotus, viherlannoitus ja muilta tiloilta saatu lanta sekä uudet lajikkeet varmistavat onnistuneen sadon

    Arla tutki luonnon monimuotoisuutta maitotiloilla, tulos yllätti tuottajan: "En ole tullut ajatelleeksi, että arkipäiväiset teot ovat niin tehokkaita"