Kauppa vie ruuan hinnasta yhä suuremman osan
Kauppa lohkaisee entistä isomman siivun ruuan kuluttajahinnasta. Kotimaisen elintarviketeollisuuden ja maataloustuottajien osuus on puolestaan pienentynyt.Näin todetaan MTT:n ja PTT:n eilen julkistamassa tutkimusraportissa.
Vuonna 2009 kaupan ja ravintoloiden osuus suomalaisten ruokakuluista oli keskimäärin 29 prosenttia – kymmenen prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuonna 2000.
Kotimaisen elintarviketeollisuuden osuus kuluttajan ruokamenoista putosi saman jakson aikana 34 prosentista noin 28 prosenttiin, PTT:n ekonomisti Hanna Karikallio kertoo.
Maatalouden tuottajahintojen osuus elintarvikemenoista oli vuonna 2009 enää noin kymmenen prosenttia, mikä on neljä prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2000.
”Tutkimustulokset antavat viitteitä Suomen elintarvikemarkkinoiden epätäydellisestä kilpailusta, jossa vähittäiskaupalla on selkeä ylivoima-asema suhteessa kotimaiseen elintarviketeollisuuteen ja maataloustuotantoon”, professori Jyrki Niemi MTT:stä toteaa.
Suomessa vähittäiskauppa on keskittynyt erityisen nopeasti. Kaksi johtavaa elintarvikkeiden ja päivittäistavaroiden vähittäismyyntiketjua kasvattivat yhteenlaskettua markkinaosuuttaan 55 prosentista lähes 80 prosenttiin vuosien 1990 ja 2010 välillä.Sivu 7
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
