
Atrian liikevaihto kasvoi, mutta kustannusten nousu heikensi liikevoittoa
Liikevoittoa kertyi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 2,3 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Juha Gröhnin mukaan myyntikanavista vahvinta kehitys on ollut koronasta palautuvalla Foodservice-sektorilla sekä rehukaupassa.
Atrian mukaan investointi Nurmon siipikarjatehtaaseen etenee yhtiön mukaan suunnitellussa aikataulussa. Kuva: AtriaAtria konsernin liikevaihto oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 374,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi rehu- ja Foodservicen myynnin lisääntymisen vuoksi, mutta kohonneet kustannukset heikensivät liikevoittoa. Liikevoitto oli 2,3 miljoonaa euroa.
Liharaaka-aineiden, materiaalien, tarvikkeiden, hyödykkeiden ja ulkoisten palveluiden hinnat nousivat kaikilla liiketoiminta-alueilla.
Vuoden ensimmäisen neljänneksen tärkeimpiä tapahtumia olivat Ukrainan sodan vaikutusten lisäksi siipikarjatuotteiden vientilupa Etelä-Koreaan ja päätös pikaruokaliiketoiminnan lopettamisesta Venäjällä. Ensimmäinen tuote-erä Etelä-Koreaan toimitettiin maaliskuussa.
Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle vuodelta 2021 osinkoa 0,63 euroa osaketta kohden.
Toimitusjohtaja Juha Gröhn kuvailee tiedotteessa vuoden alkua poikkeukselliseksi.
”Viime vuonna käynnistynyt kustannusten nousu on jatkunut edelleen. Venäjän hyökkäys Ukrainaan vauhditti edelleen kustannusten nousua ja monien hyödykkeiden hinnoittelu ei ole enää perinteiseen markkinatalouteen perustuvaa, vaan ollaan poikkeusolojen hinnoittelussa.”
Hänen mukaansa yhtiön toimintakyky on pysynyt toimitusketjun epävakauksista huolimatta hyvänä. Viime vuoden alkuun verrattuna liikevoitto heikkeni Ruotsia lukuun ottamatta kaikilla liiketoiminta-alueilla.
Liharaaka-aineiden, materiaalien, tarvikkeiden, hyödykkeiden ja ulkoisten palveluiden hinnat nousivat kaikilla liiketoiminta-alueilla. Kuva: Johannes TervoRaaka-aineiden kustannukset ovat kasvaneet kaikilla liiketoiminta-alueilla.
”Hyvää on se, että kaupallinen asemamme on säilynyt vahvana ja olemme sitä jopa pystyneet vahvistamaan. Nyt huomio on kohdistettu marginaalien hallintaan ja hinnoitteluun”, Gröhn toteaa.
”Atrian kasvuun ja kannattavuuteen vaikuttaa suuresti kuluttajien ostokäyttäytyminen eli mitä, mistä ja milloin ihmiset ruokansa ostavat. Kuluttajahintojen asetannan suorittavat Atrian asiakkaat, mutta oletettavaa on, että kustannusinflaatio tulee näkymään myös kuluttajahinnoissa ja hintamuutoksilla on aina vaikutusta kuluttajien tekemiin päätöksiin.”
Venäjän hyökättyä Ukrainaan Atria teki päätöksen luopua pikaruokaliiketoiminnasta Venäjällä. Toimenpiteet päätöksen toteuttamiseksi ovat käynnissä ja arvioidaan saatavan päätökseen toisen vuosineljänneksen aikana. Teollista toimintaa Atrialla ei ole ollut kevään 2021 jälkeen Venäjällä, jolloin Pit-Product myytiin.
Investoinnit Nurmon siipikarjatehtaaseen sekä Ruotsissa Sköllerstan lihavalmistetehtaaseen etenevät yhtiön mukaan suunnitellussa aikataulussa.
Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan vuonna 2022 pienempi kuin edellisvuonna. Toimintaympäristöön aiheuttavat yhtiön mukaan epävarmuutta kustannusten merkittävä ja nopea nousu sekä maailmanlaajuisen sianlihan kysynnän ja tarjonnan epätasapaino. Vahvuuksikseen vaikeassa tilanteessa Atria laskee vahvan markkina-aseman, pitkäaikainen panostuksen omiin tuotemerkkeihin sekä hyvät asiakassuhteet ja luotettavasti toimivat teolliset prosessit.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


