Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kolme ravintolaketjua vaihtoi kotimaiseen lihaan

    Kotipizza ja ABC siirtyvät kokonaan kotimaiseen lihaan. Hesburger hylkäsi saksalaisen possun.
    ABC Viitasaaren palveluvastaava Juha Pollari toi sunnuntaina noutopöytään lisää Atrian naudanlihakuutioista valmistettua kastiketta.
    ABC Viitasaaren palveluvastaava Juha Pollari toi sunnuntaina noutopöytään lisää Atrian naudanlihakuutioista valmistettua kastiketta. Kuva: Sami Karppinen

    


Syksyn mittaan kolme isoa ravintolaketjua on ilmoittanut lisäävänsä kotimaisen lihan käyttöä.

    Keskustelu kotimaisuudesta kiihtyi, kun Maaseudun Tulevaisuus uutisoi (24.7.), että pikaruokaketjujen raaka-aineista yli puolet tulee ulkomailta. Kotimaisuutta kysyttiin myös huoltamoketjuilta (28.8.).

    Kotipizza hylkäsi 
brasilialaisen kanan

    Elokuun puolivälissä Kotipizza kertoi luopuvansa tuontilihasta. Marraskuun alkuun mennessä pizzoista poistuvat brasilialainen kana ja hollantilainen pekoni.

    Kotipizzan toimitusjohtajan Tommi Tervasen mukaan asiakkailta tuli negatiivista palautetta ulkomaisen kanan käytöstä.

    ”Katsoimme, että päätös siirtyä käyttämään yksinomaan suomalaista lihaa oli sitoumustemme ja periaatteidemme valossa ainoa oikea. Ainoaksi poikkeukseksi jää Italiasta tuleva parmankinkku, joka vastaa prosentin murto-osaa kaikesta käyttämästämme lihasta.”

    Tervanen kertoi päätöksestä blogissaan sekä Kotipizzan sosiaalisen median kanavissa.

    ”Asiakkailta tullut palaute on ollut hyvin myönteistä ja kannustavaa.”

    Ennen päätöstä pizzojen raaka-aineista liki 60 prosenttia oli kotimaisia. Ketju alkaa mainostaa lihan kotimaisuutta ja noussutta kotimaisuusastetta ensi vuoden puolella.

    Hesburger siirtyi 
kotimaiseen possuun

    Myös Hesburger muutti kurssiaan sen jälkeen, kun MT uutisoi (4.9.) ruisfileaterian porsaanlihan tulevan Saksasta.

    Tuontilihan käyttö herätti kritiikkiä ja asiaa tivattiin Hesburgerin Facebook-sivuilla.

    Kohun jälkeen hampurilaisketju ilmoitti ostavansa jatkossa vain kotimaista porsaanlihaa. Nautaa ja kanaa ketju tuo yhä muualta Euroopasta.

    Viestintäpäällikkö Heini Santos Hesburgerista kertoo, että kotimaiseen siirryttiin, koska ketju sai hyvän tarjouksen kotimaiselta toimittajalta. Suomalaisen possupihvin mainostamisesta ei ole vielä tehty päätöstä.

    ABC haluaa 
herättää keskustelua

    Huoltoasemaketju ABC tiedotti viime maanantaina siirtyneensä kotimaiseen lihaan noutopöydissään. Vuoden loppuun mennessä ketju siirtyy kotimaiseen lihaan myös annosruokien osalta.

    ”Sitten kaikki liha on sataprosenttisesti kotimaista. Haluamme tässä ajassa tukea suomalaista työtä ja herättää keskustelua asiasta”, kertoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Antti Erikivi.

    Erikiven mukaan päätös syntyi asiakkaiden toiveesta jo ennen MT:n uutisointia.