Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Ruoka kallistui edelleen inflaatiota nopeammin

    Ruoka kallistui viime vuonna edellisvuosien tapaan selvästi yleistä hintakehitystä nopeammin, todetaan Kuluttajatutkimuskeskuksen raportissa. Makeisvero nosti useiden tuotteiden hintoja. Eniten kallistuivat kuitenkin vihannekset.
    Kuva: Markku Vuorikari

    Kuluttajatutkimuskeskuksen maanantaina julkistettu raportti kertoo, että kuluttaja maksoi 73 tuotteen ruokakorista viime lokakuussa 4,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

    Ruoan hintaa nostivat etenkin makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien hintoihin vaikuttaneet valmisteverokorotukset, mutta oma osansa tuli maailmanmarkkinoilta, jossa monien elintarvikkeiden hinta kohosi viime vuoden aikana.

    Ostospaikan valinta vaikuttaa raportin mukaan selvästi ruuan hintaan. Esimerkiksi makaroni, ruisleipä, lihapullat ja moni vihanneksista maksoi kalleimmassa kaupassa vähintään kaksinkertaisesti edullisimpaan kauppaan nähden.

    Yksittäisten elintarvikkeiden hintojen vertailu osoitti, että edullisimmat hinnat löytyivät suurimmista kaupoista, hypermarketeista. Vastaavasti valtaosa kalleimmista hintahavainnoista löytyi pienemmistä marketeista tai laatikkomyymälöistä, erikoistutkija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo.

    Yhteenvedon mukaan aina halvimman tuotteen ruokakoriinsa haalimaan onnistunut kuluttaja olisi saanut ruokakorinsa noin 126 eurolla, kun vastaavasti kalleimmasta mahdollisesta ostoskorista olisi joutunut maksamaan lähes 185 euroa.

    Löytyi listalta myös elintarvikkeita, joiden hinnat laskivat. Kahvimerkit olivat kärkipäässä, kun katsotaan eniten hintojaan laskeneita elintarvikkeita. Kahvin hinta kuitenkin nousi reippaasti vuonna 2011, joten sen hinta ei ole vielä palautunut vuoden 2010 tasolle.

    Lisäksi halpenivat useat viljatuotteet kuten leipä, riisi ja makaroni sekä jotkut maitotuotteet. Vihanneksista vain ulkomaisen kurkun hinta laski.

    Kaupan merkit kallistuivat keskivertoa enemmän

    Erikoista vertailussa oli vuoden 2011 tapaan se, että kaupan omat merkit kallistuivat keskimääräistä enemmän. Kuluttaja maksoi lomakuussa vertailussa olleista 13:ta kaupan merkkituotteesta keskimäärin 6,6 prosenttia enemmän, kun painottamaton ruokakori maksoi keskimäärin 4,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

    Ahvenanmaalla tehtiin erillinen kauppojen hintatasojen vertailu. Sen mukaan kauppojen omat merkit taas ovat yleensä ruokakaupan brändituotteita halvempia. Tämä päti 31 tuotteeseen 36:sta.

    Koko tutkimuksessa selvitettiin elintarvikkeiden hintojen kehitystä lokakuusta 2008 lokakuuhun 2012.