Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • "Aurinko on paras myyntimies" – sateella erityisesti siiderin ja jäätelön myynti notkahtaa

    Kun uudet perunat tulevat kauppaan, on muistettava tilata myös silliä ja tilliä.
    Kesäsäät vaikuttavat erityisesti jäätelöihin ja juomiin. Vaikutus myyntiin on kymmeniä prosentteja.
    Kesäsäät vaikuttavat erityisesti jäätelöihin ja juomiin. Vaikutus myyntiin on kymmeniä prosentteja. Kuva: Lari Lievonen

    Jos sää on kuuma, se lisää erityisesti juomien ja jäätelön myyntiä. Kääntäen pitkään jatkuva kylmä tai sateinen kesäsää jättää näiden myynnin normaalitasoa selvästi alemmaksi, Keskolta kerrotaan.

    "Keväällä ja kesällä ajankohtaan nähden lämmin tai muuten hyvä sää saa ihmiset ostamaan grillattavaa lihaa, kalaa, makkaroita, vihanneksia ja sieniä sekä erilaisia juomia, jäätelöä ja mansikkaa", valikoimajohtaja Harri Hellman listaa.

    Säästä johtuvat kysyntäheilahtelut voivat sille herkillä tuotteilla olla viikkotasolla useita kymmeniä prosentteja.

    Mansikalla sateinen sää heikentää paitsi kysyntää, myös saatavuutta ja laatua, jolloin koko kesän mansikkamyynti voi jäädä heikoksi.

    Talvella ja syksyllä sään vaihteluiden merkitys elintarvikkeiden myynnille on melko pieni. Tällöin asiakkaiden ostoksien rakenne vaihtelee juhlapyhinä ja viikonloppuina arkipäiviin verrattuna, Hellman kertoo.

    "Kylmä tai pimeä kevättalvi näkyy kuitenkin appelsiinin ja muiden sitrushedelmien suurena kysyntänä."

    "Ei kai se ole mahdollistakaan, että tulisi yhtä huono kesä kuin viime vuonna. Sehän oli huonoin vuosikymmeniin", Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä arvioi.

    "Minä uskon siihen, että jos on kunnon talvi, niin tulee myös kunnon kesä. Ja kuten sanontakin kuuluu: aurinko on paras myyntimies.".

    Panimotuotteista koleudelle herkin on siideri. Seuraavaksi vahvin reaktio on kivennäisvesillä ja vesillä.

    "Kyllä lämmin sää lisää kaikkien juomien myyntiä, mutta olutta menee tasaisesti, vaikka sataisi. Ensi kesänä lonkero on todennäköisesti yksi juomasuosikeista: Sen myynti on lisääntynyt alkuvuonna yli 40 prosenttia."

    Alkoholittomista juomauutuuksista kiinnostava on esimerkiksi mintulla maustettu, koivunmahlaa sisältävä kivennäisvesi.

    Vaikka säät eivät viime kesänä Olvia suosineet, se oli silti yritykselle erittäin hyvä.

    "Tietysti monet muutkin asiat vaikuttavat, esimerkiksi markkinaosuus", Heikkilä kertoo.

    Pitkiä sääennusteita yhtiössä ei juurikaan seurata, sillä ne eivät ole tarpeeksi luotettavia. Oluen valmistukseen kuluva aika on noin kolme viikkoa, joten lyhyistäkään ei ole kovin paljon hyötyä.

    Sen sijaan Keskolla ja S-ryhmällä lyhyen ajan ennustetta seurataan tarkasti erityisesti viikonloppujen osalta.

    "Helle vaikuttaa käytännössä kahteen erilaiseen tuoteryhmään: pitkän säilytysajan tuotteisiin, kuten juomiin ja jäätelöön sekä tuoretuotteisiin, erityisesti grillattaviin lihoihin ja makkaroihin", vähittäiskaupan ketjuohjauksen ryhmäpäällikkö Arto Ainasto kertoo. Hän vastaa saatavuuden ohjauksesta.

    Lisäksi sää vaikuttaa satokausiin, esimerkiksi uuden perunan saatavuuteen. Se on huomioitava myös muilla osastoilla.

    "Kun uuden perunan sato alkaa, on varauduttava myös sillin ja tillin vahvaan menekkiin", Ainasto kertoo.