Kauppalehti: Trenditutkija usuttaa S-ryhmää palvelemaan sekä kuluttajaa että tavarantoimittajaa
Brittiläinen James Wallman korostaa teknologian mahdollisuuksia: ruuasta on tullut somen myötä viihdettä ja se pitää hyödyntää markkinoinnissa.
Yhteisöpalvelu Instagram vilisee ruoka- ja erityisesti annoskuvia. Kuva: Kuvankaappaus Instagramin annoskuvistaBrittiläinen tulevaisuudentutkija James Wallman vieraili Suomessa SOK:n järjestämässä tilaisuudessa, jossa hän arvioi ruokaketjun tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Kauppalehti kertoo, että Wallmanin mielestä S-ryhmän painotus kuluttajan puolesta toimimisella on vanhanaikainen.
”Pitäisi ajatella radikaalimmin, olla sekä kuluttajan että tavarantoimittajan asialla. Tulevaisuuden yritykset ovat alustoja, joiden fokus on näissä molemmissa, koska ne ovat yhdistäjiä", Wallman kertoo.
”S-ryhmä voisi ottaa kumppanikseen esimerkiksi pieniä street food -yrittäjiä, jotka myyvät ruoka-annoksia autoista. Testialueeksi vaikkapa keskikokoinen kaupunki. Autot kiertäisivät pari-kolme kuukautta markettien pihoilla, samaan aikaan kaupassa myytäisiin raaka-aineita, joita pop up -yrittäjien annoksissa on. Markkinointia, ja uusien asiakkaiden hankintaa."
Wallman kertoo Kauppalehdessä, että teknologia on vaikuttanut ruokatrendeihin yllättävillä tavoilla. Hänen mukaansa vihannekset ovat kasvattaneet suosiotaan paitsi terveellisyytensä ansiosta, myös siksi, että niistä saa sosiaaliseen mediaan esteettisiä kuvia. Verisiä pihvejä on huomattavasti vaikeampaa kuvata kauniisti.
Ruoka on hänen mukaansa viihdettä. Tavaran lisääntyessä elämysten merkitys kasvaa ja juuri sosiaalisen median merkitys elämyksen tallentajana korostuu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
