Saksalaiset viedään pohjalaiseen latobaariin maistelemaan kossua - "Kysymyksessä ei ole kaurismäkeläinen ankea kuppila, vaan baarin ote on maalaisromanttisempi"
Altia menee Grüne Wochen messuille Beliiniin esittelemään Korkenkorvan brändiä saksalaisille kuluttajille. Vientijohtaja Pontus Forth uskoo, että saksalaiset voivat innostua Salmiakki-Kossusta.
Altian vientijohtaja Pontus Forth odottaa innolla maailman suurimpia ruoka-alan kuluttajamessuja Berliinissä. Kuva: Sanne KatainenSuomalaisille rakas juoma Koskenkorva ei ole vielä kovin tuttu tuote saksalaisille kuluttajille. Altian vientijohtaja Pontus Forth onkin innoissaan mahdollisuudesta päästä esittelemään Koskenkorvan brändiä Berliiniin.
”Tämä on mieletön juttu. Grüne Woche on instituutio, jonne on odotettavissa ehkä 400 000 kävijää. Saksa on tunnettu oluestaan, mutta se on Länsi-Euroopassa tärkeä vientimaa myös väkeville alkoholijuomille. Menemme Saksaan Koskenkorva edellä.”
Altia avasi viime vuonna Saksassa kuluttajille suunnatun verkkokaupan. Lokakuussa yhtiö oli esittelemässä tuotteitaan baarin pitäjille Berliinissä, mutta Grüne Wochen tyyppisillä kuluttajamessuilla yhtiö ei ole aikaisemmin käynyt.
Forthin mukaan Altia perustaa messuosastolleen koskenkorvalaisen kyläbaarin, jonka keskiössä on iso lato. Kysymyksessä ei ole Forthin mukaan kaurismäkeläinen ankea kuppila, vaan baarin ote on maalaisromanttisempi.
”Kutsumme asiakkaitamme vierailulle kerran vuodessa Koskenkorvan kylään. Tapahtumat ovat älyttömän suosittuja, mutta valitettavasti emme voi tuoda 400 000 saksalaista kuluttajaa Etelä-Pohjanmaalle. Haluamme antaa heille messuilla mahdollisuuden kokea osan Koskenkorvan magiasta.”
Messuosastolla myydään erilaisia cocktaileja ja mietoja juomasekoituksia. Forth uskoo, että saksalaiset voisivat innostua Salmiakki-Koskenkorvasta, joka yleensä jakaa mielipiteet vahvasti salmiakin maun takia.
Koskenkorvaa myydään tällä hetkellä noin 30 maahan ympäri maailmaa. Forthin mukaan Koskenkorvan kansainvälinen menestys perustuu puhtaaseen veteen, laadukkaaseen ja lähellä tuotettuun ohraan sekä korkealaatuiseen tislausmenetelmään.
”Vallalla olevat trendit, kuten lähituotanto, läpinäkyvyys ja puhtaus, kiteytyvät kaikki Koskenkorvan uudelleen lanseerattuun brändiin. Kuluttajat haluavat tietää, missä viina on tehty ja miten se on tehty. Meillä ei ole mitään piilotettavaa.”
Altia voitti marraskuussa Green Company of the Year -palkinnon Koskenkorvan tehtaan bio- ja kiertotalouden takia.
Kansainvälisessä kilpailussa palkitaan ympäristöasioissa ja vastuullisuudessa edistyksellisiä juoma-alan yrityksiä.
”Ekologisuus on yksi tärkeimpiä elementtejä Koskenkorvan brändissä. Saimme palkinnon määrätietoisesta työstä, jota olemme tehneet vuosia kiertotalouden edistämiseksi Koskenkorvan tislaamolla.”
Forth korostaa, että suomalaisen maatalouden tukeminen on Koskenkorvan ytimessä.
”Koskenkorva on tehty paikallisesta raaka-aineesta paikallisin voimin. Noin 1 500 viljelijää toimittaa ohransa Koskenkorvan tehtaalle. ”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
