Ruokamatkailu kasvaa kohisten: lähiruuasta vetonaula
Suomalaisen ruokamatkailussa olisi tarpeen lisätä lähiruuan roolia. Myös asiakkaiden tarpeisiin pitää perehtyä aiempaa paremmin. Sitä kautta kannattavuus voisi kohentua, todetaan tuoreessa tutkimushankkeessa.Ruoka on nähtävä osana matkailun kokonaislaatua, toteaa lähiruokaohjelman koordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.
”Ruokamatkailun jatkokehittäminen kannattavaksi liiketoiminnaksi ja matkailijoita aidosti houkuttelevaksi tuotteeksi vaatii työkalujen rakentamista verkosto- ja jakelukanaviin, tuotteistamiseen, palvelumuotoiluun, tuotesuosituksiin ja kannattavuuslaskelmiin. Myös imagomarkkinoinnin on oltava nykyistä tehokkaampaa.”
Ruoka on matkailussa paitsi nälän torjuntaa myös osa paikalliseen kulttuuriin tutustumista.
”Suomalainen lähiruoka ja paikallinen ruokakulttuuri ovat sellaisia maaseutuyritysten vahvuuksia, joita ei ole varaa jättää käyttämättä”, toivoo Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän matkailun teemaryhmän puheenjohtaja Reijo Martikainen .
Viime vuonna Suomen matkailuviennin arvo oli 4,2 miljardia euroa, ja se kasvoi 4,9 prosenttia edellisvuodesta. Ruokamatkailu on yksi merkittävimpiä kansainvälisiä trendejä, todetaan Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun Ruoka&Matkailu-hankkeen tiedotteessa.
Hankkeessa analysoitiin 14:ta maaseudulla toimivaa matkailuyritystä ja koottiin hyviä toiminnan kehittämiskäytäntöjä Evästä matkailuun -oppaaksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


