Irtokarkit ja Fazerin suklaa ovat suomalaisten lempimakeisia - katso myydyimpien lista
Perinteiset suklaat jyräävät myyntilistoilla, mutta myös uutuudet kiinnostavat kuluttajia.
Suomalaiset haluavat, että samassa karkkipussissa on hedelmäkarkkeja, salmiakkia ja suklaata. Kuva: Sanne KatainenItse valittavat ja punnittavat irtokarkit ovat myydyimpiä makeisia sekä K- että S-ryhmän kaupoissa.
Muutoin suosituimpien makeisten kymmenen kärkeä hallitsevat Fazerin suklaat.
Ulkomaisia kilpailijoita kauppaketjujen myydyimpien listoilla ovat Cloettan Tupla-patukat, jotka valmistetaan Ruotsissa sekä Jenkki-purukumit, jotka tehdään Hollannissa. S-ryhmässä listalle on kiilannut myös Kinder-yllätysmuna, joka on tuontitavaraa. Alun perin italiassa kehitetty suklaamuna rantautui Suomeen vuonna 1977.
S- ja K-ryhmien viestinnästä kerrotaan, ettei suosituimpien makeisten listoissa ole tapahtunut merkittäviä muutoksia viime vuosina.
Keskon päivittäistavaratoimialan tuoteryhmäjohtaja Aki Erkkilä kertoo, että myynti heittelee enemmän kuukausitasolla.
”Suomalaiset ovat erittäin kiinnostuneita uutuuksista makeisissa, joten lanseerauskuukausina parhaat uutuudet nousevat jopa top 10 -listalle. Vuositasolla tilanne tasaantuu ja perinteiset klassikot palaavat taas myydyimmiksi tuotteiksi. Viime vuoden listalla vain Fazerin suolainen toffeekrokanttilevy on täysin uusi tuote.”
Ruotsalaisen makeisvalmistaja Cloettan mukaan kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia terveellisistä ja eettisesti tuotetuista vaihtoehdoista.
"Kuluttajat arvostavat luonnollisuutta ja terveysvaikutteisten ksylitolituotteiden kulutus on kasvussa", kertoo viestintäpäällikkö Marja Piironen.
Myös pienempien pakkauskokojen kysyntä lisääntyy.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
