Kotimaisuus nousee kaupan omissa merkeissä
Ruokakauppojen omat tuotemerkit korostavat yhä enemmän myös kotimaisuutta, ei vain hintaa.
Kaupan omat merkit ja valmistajien tuotteet kisaavat kauppojen hyllyissä kuluttajien valinnasta. Kaupan omien tuotteiden määrä lisääntyy koko ajan. Kuva: Markku VuorikariEnsin ruokakauppojen omat tuotemerkit jylläsivät muita halvemmilla hinnoilla. Nykyään ne korostavat yhä enemmän myös kotimaisuutta. Esimerkiksi monen maitorahkapurkin kylkeen on präntätty Hyvää Suomesta -merkki kotimaisuuden osoitukseksi.
Tätä nykyä Keskolla on kaikkiaan yli 2 200 oma merkki -tuotetta ja niistä kotimaisia on noin 970 eli 43 prosenttia.
S-ryhmällä kuuluu omiin merkkeihin nyt noin 1 550 tuotetta, joista kotimaisia on noin 570 eli 37 prosenttia.
Niin S-ryhmän kuin Keskonkin mukaan kotimaisuus on tärkeä lisäarvo.
Toisaalta kaupat tuovat edelleen omilla tuotemerkeillä paljon tavaraa myös ulkomailta. Etenkin Saksa jyllää. Esimerkiksi monien halvimpien maitorahkojen valmistaja on sama saksalainen DMK GmbH, olipa purkki S-ryhmän X-traa ja Rainbowta tai K-ketjun K-Menuta ja Lidlin Milbonaa.
Kuluttajat haluavat tukea Suomen taloutta
Kuluttajalle kotimaisuus on tärkeää turvallisuuden sekä ruokakulttuurin ylläpitämisen ja ympäristösyiden takia. Dosentti Mari Niva Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo, että myös huoltovarmuus nousee esiin: ihmiset mieltävät, että mahdollisissa maailman myllerryksissä kotimaisuus varmistaa ruuan saatavuuden.
Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat vahvasti myös sitä mieltä, että ostamalla kotimaista ruokaa voi samalla tukea Suomen taloutta.
Omien merkkien kauppa kannattaa
Yli puolet suomalaisista pitää kaupan omia tuotteita ainakin yhtä laadukkaina kuin valmistajien brändimerkkejä. Harmitusta aiheuttaa lähinnä vain se, että kaupan omissa merkeissä alkuperä on usein epäselvä.
Kaupalle omat merkit ovat hyvä bisnes. Projektisuunnittelija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo, että omista merkeistä jää kaupalle yleensä suurempi pala tuotosta kuin valmistajien brändituotteista.
"Kauppa pystyy kilpailuttamaan teollisuutta sanomalla esimerkiksi, että tehkää meille tällä reseptillä tuote, ja jos ette tee, voimme teettää sen jollakin toisella. Tuote voi olla hyvin samankaltainen kuin valmistajan oma brändituote. Omien merkkien ympärille kauppa voi keksiä vaikka mitä hurskaita ajatuksia, mutta kyllä siinä raha ratkaisee."
(Juttua on muutettu 21.5. kello 12.50. Juttuun on lisätty, kuinka monta oma merkki -tuotetta S-ryhmällä ja Keskolla on valikoimissaan ja kuinka moni tuote niistä on valmistettu Suomessa. Jutusta on samalla poistettu S-ryhmän ja Keskon ilmoitukset kotimaassa valmistettujen tuotteiden osuudesta omissa merkeissä. S-ryhmä puhuu 67 prosentin myynnin osuudesta ja se kuvaa mm. kiloja ja litroja. Keskon 55 prosenttia myynnin arvosta kuvaa euromäärää. Luvut eivät ole siis keskenään vertailukelpoiset.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
