Elintarvikevientiä voisi vauhdittaa tukemalla alan keskisuuria yrityksiä, arvioi PTT
Kasvu edellyttää osaamisen lisäämistä yrityksissä sekä viennin painopisteen siirtämistä korkeamman jalostusarvon tuotteisiin.
Suomalaista elintarvikevientiä edistetään muun muassa messuilla. Kuva kevään 2023 Grüne Wochelta Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan osastolta.Suomen elintarvikevientiä voitaisiin vauhdittaa etenkin keskisuurten elintarvikeyritysten kasvua ja kansainvälistymistä tukemalla, ilmenee Pellervon taloustutkimus PTT:n selvityksestä.
Viennin kasvu edellyttää osaamisen lisäämistä yrityksissä sekä viennin painopisteen siirtämistä korkeamman jalostusarvon tuotteisiin. Julkisten tukien merkitys yrityksille on tärkeää etenkin viennin kasvuvaiheessa, PTT:stä todetaan.
Vientiä tulisi PTT:n mukaan rakentaa mahdollisimman paljon lisäarvotuotteiden varaan, sillä niiden vienti on usein perusraaka-aineita kannattavampaa. Suomalaista osaamista ja kokemusta esimerkiksi laktoosittomien ja gluteenittomien tuotteiden markkinoinnista voitaisiin hyödyntää myös muiden tuotteiden viennissä.
PTT:n selvityksessä tarkasteltiin keskisuuria eli 50–249 henkeä työllistäviä elintarvikealan yrityksiä sekä niiden kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksia. Näitä yrityksiä on noin viisi prosenttia alan yrityskannasta, mutta työvoimasta osuus on noin neljännes.
Merkittävä osa kyselyyn vastanneista keskisuurista yrityksistä tavoittelee viennin kasvua seuraavien kolmen vuoden aikana. Potentiaalisimpana vientimaana nähtiin Ruotsi. Merkittävimpinä pulmina viennin kannalta nähtiin yrityksissä muun muassa osaamis- ja resurssipula.
Yritysten mukaan julkista tukea tulisi kehittää pitkäjänteisesti ja harkitusti. Moni yritys toivoi Food from Finland -ohjelman tyyppisen toiminnan jatkuvan.
Yritykset kaipasivat myös yhteistä kotimaista vientibrändiä, jonka alle kaikenkokoiset yritykset voisivat halutessaan brändätä itsensä. Kyselyn tuloksissa oltiin yhtä mieltä siitä, rahallisen tuen merkitys on positiivinen. Investointituet ovat tärkeitä etenkin kasvuvaiheessa ja Business Finlandin messutukia pidettiin hyvänä apuna uusien vientikontaktien solmimisessa.
Yritykset toivovat toimivien tukien yksinkertaistamista sekä keskittämistä vienti- ja kasvuhaluisiin yrityksiin.
Tulosten perusteella PTT suosittelee, että julkista tukea suunnattaisiin vastaamaan nykyistä paremmin keskisuurten yritysten tarpeita. Keskisuurten elintarvikeyritysten ja laajemminkin alan yritysten viennin ja kansainvälistymisen kehityksestä tarvittaisiin PTT:n mukaan lisää tutkimustietoa. Lisäksi yrityksille suunnatun julkisen tuen, palvelujen ja hanketuen vaikuttavuutta tulisi mitata.
Raportti ”Keskisuurten elintarvikeyritysten kasvu ja kansainvälistyminen viennin näkökulmasta” on osa Business Finlandin rahoittamaa PTT:n ja VTT:n yhdessä toteuttamaa tutkimushanketta 50+ Companies Sustainable Growth Paths and Resilience in Global Business Ecosystems (50+ SIBS). Raportti on julkaistu PTT:n verkkosivuilla www.ptt.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



