Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Maaseudun yrityksille on nyt tarjolla monipuolisia kursseja ruokamatkailuun – kevään maksuttomissa Gastropajoissa on vielä hyvin tilaa

    Lomalaitumen Gastropajoissa kokataan, kehitetään markkinointia ja hoidetaan yrittäjän omaa jaksamista.
    Jos ei pääse joogamatolle, voi mennä metsään hengittelemään, neuvoo Eva Travanti (kesk.). Anne Mikkola (vas.), Outi Koskinen ja Niina Sydänmaanlakka tekivät itsestään puun Ilorannan Voimametsässä.
    Jos ei pääse joogamatolle, voi mennä metsään hengittelemään, neuvoo Eva Travanti (kesk.). Anne Mikkola (vas.), Outi Koskinen ja Niina Sydänmaanlakka tekivät itsestään puun Ilorannan Voimametsässä. Kuva: Sanne Katainen

    Ruokamatkailun suosio nousee, sillä syöminen on tärkeä osa matkakokemusta.

    Maaseudun matkailuyrityksille onkin nyt tarjolla aiheesta rautaisannos koulutusta, sparrausta ja vertaistukea. Ja mikä parasta: maksuttomiin ja yleensä yksipäiväisiin koulutuksiin mahtuu vielä mukaan.

    Valmennusta tarjotaan eri teemoilla. ”Voi tulla yhteen tai useampaan pajaan, oman kiinnostuksen ja aikataulujen mukaan”, kannustaa projektipäällikkö Anne Mikkola.

    ”Tarkoitus on, ettei yrittäjän tarvitse sitoutua kahden vuoden valmennusjaksolle. Mukaan ovat tervetulleita toimintaa vasta miettivät, ja ilmoittautuneissa on kokeneita konkareitakin, jotka tulevat päivittämään tietojaan.”

    Lomalaidun ry haki ja sai hankkeelle kahden vuoden rahoituksen Euroopan sosiaalirahasto ESR:ltä. Hankekausi alkoi elokuussa 2021 ja jatkuu elokuuhun 2023.

    Mikkola on hankkeen ainoa palkattu työntekijä.

    Gastropajat-hanke kattaa viisi maakuntaa: Etelä-Karjalan, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Uusimaan ja Kymenlaakson. Niistä on tarkoitus saada pajoihin mukaan sata pääasiassa maaseudun yritystä.

    ”Jos toimii näillä alueilla matkailu- tai ruoka-alalla tai vaikka suunnittelee alan yrittäjyyttä, on tervetullut mukaan”, Mikkola kannustaa.

    Mukaan voi ilmoittautua gastropajat.fi-sivustolla.

    Hankkeen kantava teema on ruokamatkailu, mutta sisältö on laaja. Ensimmäinen ruokapaja pidettiin Perho Pron eli Perho Liiketalousopiston kanssa, ja se sisälsi keittiötyöskentelyä ja kotimaisten kasvisten kokkailua.

    ”Simppeleitä, mutta uusia makuja. Paja pidettiin Tiirinkosken Tehtaalla Hämeenlinnassa, joten aineksena oli myös tilan omaa härkäpapua”, Mikkola kertoo.

    Seuraavat pajat käsittelevät ruokamarkkinointia Strömforsin ruukissa Loviisassa 1. helmikuuta ja terveellistä ruokaa Lahdessa 8. helmikuuta. Molempiin mahtuu vielä mukaan.

    Kevään ja syksyn teemoja ovat esimerkiksi someosaaminen, verkkokauppamarkkinointi ja visuaalinen ilme sekä ruokaboksit, aamiaiset ja luontoretken herkkueväät.

    ”Varsinkin mökkien ruokabokseista on kyselty paljon, ja aloitamme keväällä niiden kehittelyn.”

    Lomalaidun kokoaa pajamateriaalit myös sähköiseen oppimisympäristöön.

    Tällä viikolla potkaistiin käyntiin Hämeenlinnan Hauholla Ilorannan matkailutilalla poikkeuksellisen pitkä paja. Puolivuotinen, Liikkuvan gastropajan nimellä kulkeva hanke paneutuu yrittäjien hyvinvointiin ja jaksamiseen. Hauholla syötiin, juteltiin ja metsäjoogattiin, ja kurssin kumppani Liikkuva Suomi jatkaa valmentamista verkossa.

    ”Usein hankesuunnitelmissa lukee yrittäjän hyvinvoinnin tukeminen, mutta käytännössä se jää vähälle. Tämä on matalan kynnyksen hyvinvointivalmennusta, joka ei vaadi yrittäjältä liikoja”, Mikkola sanoo ja kertoo, että tännekin mahtuu vielä mukaan.

    ”Olin just nyt tämän tarpeessa”, sanoi Ilorannassa mukana ollut Hakolan marjatilan Outi Koskinen.

    ”Käyn usein muutenkin koulutuksissa tammi–helmikuussa, kun muu aika on sesonkia.”

    ”Ohjelma oli ihan mahtava, ja näkee kollegoita pääsee jakamaan kuulumisia ja tuntoja. Sitä kaipaa tässä ajassa”, sanoi Tuhannen Tarinan Talon Niina Sydänmaanlakka.

    Mutta kuinka järkevää yrittäjien on käydä kaikenlaisia koulutuksia ja opiskella asioita itse?

    ”Yhteistyö on A ja O, yksin ei kukaan pärjää. Lähituottajien on tärkeää tehdä yhteistyötä, jotta esimerkiksi mökkiläiset voivat tilata aamiaispaketteja”, Mikkola painottaa.

    ”Ruokapalvelua on verkkokaupassa muihin tuotteisiin verrattuna vielä vähän. Eikä ryhmille ennakkoon tilattu tarjonta vain enää toimi, kun matkailijat liikkuvat yksittäin.”

    Omakin osaaminen on hyvä pitää ajan tasalla. Digitaalisen myyntiosaamisen lisäksi tarvitaan muuntautumiskykyä, yhteistyötä ja luovuutta.

    Hyvänä ja rohkeana esimerkkinä Mikkolan mainitsee pohjoiskarjalaisen matkailutila Puukarin Pysäkin, joka kehitti koronan tultua leipä- ja piirakkaleivontaan verkkokursseja.