Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Pietarissa ei pulaa maidosta: Kaupassa tarjolla jopa 103 merkkiä

    Kesko on laajentamassa toimintaansa miljoonakaupungin alueella. SOK on laittanut investoinnit jäihin.
    Primorskin K-ruoka-kaupan johtaja Andrey Chubarev sanoo, että hinta on venäläisen ostajan tärkein peruste ostopäätöksen.
    Primorskin K-ruoka-kaupan johtaja Andrey Chubarev sanoo, että hinta on venäläisen ostajan tärkein peruste ostopäätöksen. Kuva: Janne Impiö

    Venäjä asetti EU-elintarvikkeita boikottiin syksyllä 2014. Kaupoissa tuontikieltoihin on jo totuttu. Venäjän Keskon maajohtaja Kari Heiskanen sanoo MT:lle, että hyllyt täytettiin ketterästi uusilla tuotteilla.

    ”Poistuvia tuotteita alettiin heti korvata venäläisillä ja tuontikiellon ulkopuolisten maiden tuotteilla. Vaikutus ei ollut Keskon ruokakaupoissa iso. Valikoima supistui hetkellisesti, mutta tarjonta palautui normaaliksi muutaman viikon sisällä”, sanoo Heiskanen.

    Keskolla on tällä hetkellä Pietarin alueella 9 ruokakauppaa. Ensimmäinen perustettiin 2012. Parhaillaan yhtiö rakennuttaa kahta uutta kauppaa.

    Kaupungissa toimiville SOK:n Prismoille tuontiboikotti oli iso muutos.

    Prisma LCC:n operatiivinen johtaja Marita Koskisen mukaan Valion merkitys tuotevalikoimassa oli niin merkittävä, että liikevaihtoa ei ole kiritty takaisin. Tuontikiellot ovat syöneet SOK:n liikevaihdosta pyöreät 10 prosenttia.

    Viime vuonna kaksi Prismaa lopetti toimintansa Pietarissa. Jäljellä on vielä 17. Laajennussuunnitelmia ei toistaiseksi ole. Ensimmäiset kaksi kauppaa aloitti toimintansa vuonna 2008.

    ”Olemme hyvin varovaisia. Tämä vuosi keskitytään nykyisiin kohteisiin", hän kommentoi asiaa.

    Ruokakaupoissa ei ole pulaa elintarvikkeista. Keskon kauppoihin on tarjolla peräti 103 maitolaatua. Luvussa mukana ovat myös erikoismaidot kuten vuohenmaito. Heiskanen sanoo, että varsinkin ranskalainen Danone on vallannut maitotuotemarkkinoita sekä lisännyt omaa ja sopimustuotantoa Venäjällä.

    Koskisen mukaan tarjolla paljon perustuotteita, mutta erikoistuotteita on vähän.

    ”Paikalliset maidontuottajat ovat ahkeria lobbaamaan asiaansa. He ovat ikionnellisia siitä, ettei Valio pääse markkinoille – edes laktoosittomissa tuotteissa.”

    Suomalaisuus on edelleen valttia. Tarjolla on ollut kopiotuotteita, kuten Valion ulkoasua imitoivaa voita.

    ”Nyt kananmunia myydään esimerkiksi leimalla: Suomesta, hyvä huomenta!” Koskinen mainitsee.

    Venäjällä markkina ei kasva. Vanhanaikaiset kaupat poistuvat markkinoilta ja uudet, modernit kaupat valtaavat tilaa. Kilpailu miljoonakaupungin asiakkaista on kovaa. Koskisen mukaan itsenäiset pienet kaupat on todella kovilla.

    ”Jos omistaa perhesupermarketin, meno on aika jäätävää.”

    Suomalaisetkin ovat pieniä tekijöitä verrattuna isoihin ruokaketjuihin, jotka ostavat herkästi pois pienempiä toimijoita markkinoilta. Yksi suuri yritysostaja on ruokakauppa X5.