Oikeutta eläimille -järjestö julkaisi Helsingin Sanomissa avoimen kirjeen ja vaatii S-ryhmää luopumaan häkkikananmunista
Järjestön mukaan lehti ei suostunut julkaisemaan aiheeseen liittyvää alkuperäistä mainosta, koska se oli liian provosoiva.
EU:ssa tuotetuissa kananmunissa pitää olla yksilöllinen leima. Ensimmäinen numero kertoo tuotantotavan: 0=luomu, 1=lattia- kanala ja 3=häkkikanala. Kuva: Sanne KatainenTämän päivän Helsingin Sanomissa julkaistiin Oikeutta eläimille -järjestön avoin kirje S-ryhmälle. Kirjeessä vedotaan S-ryhmään, jotta se luopuisi häkkikananmunien käytöstä.
Kirjeessä muistutetaan, että S-ryhmä on viimeinen merkittävä päivittäistavarakauppaketju, joka ei ole tehnyt sitoumuksia häkkikananmunista luopumiseksi.
Oikeutta eläimille päätti vedota suoraan S-ryhmään avoimella kirjeellä, sillä toistaiseksi se ei ole järjestön mukaan osoittanut kiinnostusta eläinten hyvinvointiin.
"Avoimella kirjeellä vetoamme paitsi suoraan S-ryhmään, tuomme yrityksen epäeettisen toiminnan myös julkisesti esiin”, perustelee kampanjapäällikkö Juhis Ranta.
Tiedotteessa todetaan, että järjestön saamat vastaukset S-ryhmältä ovat olleet vastuuta väisteleviä. Esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa yritys on kehottanut kuluttajia valitsemaan kuten he parhaaksi katsovat.
S-ryhmä on myös kertonut kannustavansa tuottajia siirtymään pois häkkikananmunista.
Avoimen kirjeen sijaan Oikeutta eläimille -järjestön piti alun perin julkaista 3.2. mainos Helsingin Sanomissa. Mainos oli järjestön mukaan lehdelle “liian provosoiva”.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

