Maito ostetaan suunnitelmallisesti, herkut hetken mielijohteesta
Clear Channel Suomen tutkimuksen perusteella miehet ovat jonkin verran naisia spontaanimpia päivittäistavaraostosten suhteen.
Ostoskoriin päätyvistä tuotteista on etukäteen tarkasti tiedossa vain 22 prosenttia. Kuva: Sanne KatainenTuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat päivittäistavarakaupasta noin joka kolmannen tuotteen täysin spontaanisti.
Lähes joka toisen tuotteen kohdalla tuoteryhmä oli päätetty ennakkoon kauppaan mennessä. Tuotemerkki sen sijaan oli avoin.
Miltei 80 prosenttia ostoskorin tuotteista ostetaan ilman ennakkosuunnitelmaa tarkasta tuotemerkistä, vaikka tuotekategoria olisi tiedossa. Keskimäärin vain 22 prosentilla ostettavista tuotteista on päätetty sekä tuoteryhmä että tuotemerkki ennen kauppaan tuloa.
Maaliskuussa tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajat tekevät ostopäätöksiä eri päivittäistavaratuotteiden suhteen.
Tutkimuksen tilanneen Clear Channel Suomen tutkimuspäällikkö Kristian Fagerströmin mukaan erityisen kiinnostavaa on se, missä tuotteissa ostopäätös syntyy spontaanisti ja missä taas ostopäätös on jo tehty sekä tuoteryhmän että -merkin osalta jo ennen kauppaan tuloa.
”Kun tätä asiaa miettii mainostajan kannalta, voi todeta, että on todella tärkeä näkyä ja olla kuluttajan mielessä ostopolun tärkeimmällä hetkellä eli juuri ennen ostoa”, Fagerström toteaa tiedotteessa.
Tuloksissa selviää, että ostopäätöksen syntymisessä on isoja eroja eri tuoteryhmien välillä. Esimerkiksi eläinperäisen maidon ja voin tai margariinin osalta päätös tuoteryhmästä ja -merkistä on tehty useammin jo kauppaan mennessä. Sen sijaan esimerkiksi smoothiet, kasvipohjaiset sipsit sekä paistopisteen tuotteet päätyvät kuluttajan ostoskoriin usein spontaanisti.
Tutkimuksen perusteella miehet ovat jonkin verran naisia spontaanimpia päivittäistavaraostosten suhteen.
Viime joulukuussa toteutetun tutkimuksen perusteella eroja on myös eri ikäryhmissä: erityisesti eläkeläiset ja yli 50-vuotiaat käyvät kaupassa suunnitelmallisesti, kun taas nuoret ja opiskelijat pistäytyvät muita useammin kaupassa hakemassa yksitäisen aterian tai herkkuja hetken mielijohteesta.
Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2023 ja siihen osallistui 1031 ihmistä. Kohderyhmänä oli 18–79-vuotiaat. Tutkimuksen toteutti Nordstat Suomi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



