Lähiruoka houkuttelee, hinta mietityttää
Kuluttajat toivovat lähiruualta helppoa saatavuutta ja kohtuullista hintaa. Ruuan halutaan myös tukevan sekä ihmisten että eläinten hyvää elämää ja kantavan tarinoita.Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston yhteisessä Forefood-hankkeessa tutkittiin lähiruuan ostajien ja lähiruuan tuottajien sekä myyjien toimintatapoja, toiveita ja huolenaiheita.
Kuluttajalle lähiruoka tarkoittaa tutun viljelijän perunoita, omassa maakunnassa kasvanutta pihvilihaa tai vaikka käsityönä tehtyjä säilykkeitä naapuriläänistä. Se voi olla suvun ruokaperinteen kunnioittamista tai erikoistuotteita ja jännittäviä makuja.
Lähiruuan tuottaja voi olla kiinnostunut laadusta tai siitä, että suurempi osa tuotteen hinnasta jää tuottajalle.
Lähiruokaravintola on kuluttajalle helppo valinta. Ravintolan voi olla vaikea löytää sopivia tuottajia. Osa kuluttajista ajattelee, että lähiruoka on liian kallista, osa on valmiita maksamaan erikoispalvelusta.
Kaupungeissa lähiruualla on usein kysyntää enemmän kuin tarjontaa. Maalla kuluttajia voi olla vaikea tavoittaa. Moni lähiruuan tuottaja tai välittäjä kamppailee kannattavuuden kanssa tai tekee työtä talkoilla.
Torimyynti ja suoramyynti tilalta vaativat sitä, että kuluttajat oppivat saapumaan paikalle. Myynti vähittäiskauppaan tai suoramyynti markettien tiloissa lisäävät kustannuksia mutta tuovat lähiruuan useampien ulottuville.
Internet ja sosiaalinen media tarjoavat uudenlaisia jakelukanavia. Jakeluautot ja tuotteiden noutopisteet helpottavat sekä kuluttajan että tuottajan elämää.
Tuottajien pitää oppia kysymään, kuka on maksava asiakas, ja kuinka hänet tavoitetaan. Asiakkaan kanssa kannattaa keskustella palveluista ja niiden kehittämisestä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

