Yhä useampaan grilliin päätyy makkaran lisäksi vihanneksia – kesäsää vaikuttaa suomalaisten käytökseen ruokakaupassa
Esimerkiksi kesän jäätelönmyynti kaipaa kauniita kevätsäitä.
Kesän jäätelönmyyntiin vaikuttaa loppukevään sää. Lämmin toukokuu totuttaa ihmiset ostamaan jäätelöä, minkä jälkeen jäätelöostoksia jatketaan hanakasti. Kuva: Markku VuorikariKesäsuomalaiset saavat energiansa auringonvalon lisäksi ainakin vihanneksista, makkarasta, virvoitusjuomista ja jäätelöstä. Tällaisia tuotteita he nimittäin poimivat ostoskoreihinsa erityisen hanakasti juuri kesäaikaan, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY:n) toimitusjohtaja Kari Luoto.
”Nämähän ovat periaatteessa maalaisjärjellä pääteltäviä kesäostoksia, mutta myös kesäsäällä on melkoinen merkitys siihen, mitä milloinkin ostetaan.”
Kovat helteet tyhjentävät vesi- ja virvoitusjuomahyllyt nopeasti, jolloin tavarantoimittajilla on vaikeuksia vastata kysyntään. Näin kävi esimerkiksi hellekesänä vuonna 2018.
Kristallipallot ovat harvassa kaikilla osapuolilla, kun kesäsäätä ja sen vaikutusta myyntiin koetetaan ennustaa, muistuttaa Luoto.
Esimerkiksi kesän jäätelönmyyntiin vaikuttaa – ehkä hieman yllättävästi – loppukevään sää. Luoto kertoo, että lämmin toukokuu totuttaa ihmiset ostamaan jäätelöä, ja kun kylmän herkun makuun on päästy, sitä todennäköisemmin ostetaan läpi kesän.
Toki ostoskorin sisältöön vaikuttaa muukin kuin sää. Yleisestä ostoskäyttäytymisen muutoksesta kertoo se, että grilliherkkujen klassikko, makkara, saa nykyään todennäköisesti kaverikseen grillattavia vihanneksia, kuten maissia.
”Vihannesten grillaamisessa on kyse ihan viime vuosina nousseesta trendistä”, Luoto kertoo.
Suomalaisten ruokakauppakäyttäytyminen on kokenut pandemia-aikaan melkoisen muutoksen. Korona-arkea leimaavat erityisesti etäily ja kotoilu, mikä näkyi jo pandemian alussa ruokakauppakäyttäytymisessä siten, että ihmiset käyvät kaupassa harvemmin, mutta ostavat kerralla enemmän.
Korona-arjen kotimaanmatkailu on sekin näkynyt päivittäistavarakaupoissa. Olipa kyseessä oma mökki tai vuokramökki, siellä todennäköisesti laitetaan itse ruokaa, vaikka ulkomaanmatkoilla ravintolaruokailut olisivatkin jokapäiväistä huvia.
Luoto huomauttaa, että vuoden 2020 päivittäistavarakaupan kasvuluvut ovat käytännössä vertailukelvottomia. Maaliskuussa 2020 kuluttajakäyttäytyminen muuttui kerralla valtavasti, eikä tänä vuonna voida nähdä samanlaisia kasvulukuja kuin viime vuonna.
Esimerkiksi ruuan verkkokaupassa nähtiin viime vuonna jopa usean sadan prosentin kasvulukuja. Täytyy kuitenkin muistaa, että lähtötasolla, eli alkuvuoden 2020 tilanteessa, ruuan verkkokaupalla on muutaman prosentin osuus kaikesta myynnistä.
”Vaikka esimerkiksi kesämökki sijaitsisi syrjässä ja ruokakassien kuljetusta perille ei pystyttäisi tarjoamaan, kuitenkin verkkokaupan tilaus- ja keräyspalvelu saattavat helpottaa arkea. Tällöin kuluttaja voi käydä noutamassa valmiiksi kerätyn ruokakassin kaupan noutopalvelusta”, Luoto kertoo.
Kauppa jakaantuu vähittäiskauppaan ja tukkukauppaan sekä tuotevalikoiman puolesta päivittäistavara-, erikoistavara- ja tekniseen kauppaan.Päivittäistavaroihin luetaan ruoka, juomat, teknokemian tuotteet, kodin paperit, tupakkatuotteet, lehdet ja päivittäiskosmetiikka.Erikoiskauppoja ovat esimerkiksi vaate-, huonekalu-, rauta- ja kirjakaupat.Tekninen kauppa on pääasiassa yritysten välistä kauppaa, eli teollisuuden ja rakentamisen tarvitsemien tuotteiden ja järjestelmien maahantuontia ja myyntiä sekä niihin liittyvien ratkaisuiden ja palveluiden toimittamista.Tukkukauppa hankkii tavaraa teollisuudelta kotimaasta sekä ulkomailta ja myy sitä eteenpäin.Lähde: kauppa.fi
”Vihannesten grillaamisessa on kyse ihan viime vuosina nousseesta trendistä.” Kari Luoto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
