Pakkausyhtiö tuo uuden maitokarahvin kauppoihin – kuoleeko perinteinen pahvitölkki?
Perinteisiä korkittomia harjakattopakkauksia myydään nykyään yli 300 miljoonaa kappaletta.
MT kertoi eilen tiistaina, että Osuuskunta Maitokolmio ottaa käyttöön uuden karahvimallisen maitopakkauksen. Karahviksi avautuvan maitopurkin on kehittänyt pakkausvalmistaja Elopak.MT kertoi eilen tiistaina, että Osuuskunta Maitokolmio ottaa käyttöön uuden karahvimallisen maitopakkauksen. Karahviksi avautuvan maitopurkin on kehittänyt pakkausvalmistaja Elopak.
Pakkausyhtiö Elopakin Suomen toimitusjohtaja Juha Oksanen kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että uudella karahvityyppisellä pakkauksella on yritetty parantaa maidon kaadettavuutta.
Nykyään monia tuotteita saa korkillisissa pakkauksissa. Uudenlaisen pakkauksen kehittämisen taustalla vaikutti Oksasen mukaan se, että uudella ratkaisulla haluttiin tukea korkittomia pakkausvaihtoehtoja, koska ne ovat vähemmän ympäristöä kuormittavia kuin korkilliset vaihtoehdot.
"Jos perinteiselle korkittomalle harjakattopakkaukselle saadaan elinkaarta lisää, siitä on etua isommassa kuvassa pakkauksen hiilijalanjäljelle ja ympäristövaikutukselle", hän sanoo.
Karahvimallinen maitotölkki saattaa herättää epäilyksiä sen kaato-ominaisuuksista. Oksasen mukaan kuluttajatutkimusten perusteella uuden pakkausmallin kaadettavuudesta on kuitenkin saatu positiivista palautetta.
Maitokolmio kertoi tiedotteessaan tiistaina, että pakkaus on valmistettu aiempaa vahvemmasta materiaalista. Oksasen mukaan kuluttajan saattaa kuitenkin olla vaikea havaita kartongin jäykkyyttä. Pakkaus kuitenkin tarjoaa hänen mukaansa sellaiset jäykkyysarvot, että pakkaus pysyy hyvin muodossaan.
Toimitusjohtaja ei pidä perinteisen maitotölkin kuolemaa todennäköisenä.
"Ei varmasti ole poistumassa. Enemmänkin tämä on yksi rinnalle tullut vaihtoehto", hän sanoo.
Oksanen korostaa, että Elopakin linjastot on rakennettu niin, että erilaisia pakkauksia on mahdollista ajaa rinnakkain.
Perinteinen maitotölkki ei ole lähitulevaisuudessa kuolemassa siinäkään mielessä, että perinteisiä korkittomia harjakattopakkauksia käytetään suomalaisissa meijereissä Oksasen arvion mukaan vuosittain yli 300 miljoonaa kappaletta.
Harjakattopakkaus myös dominoi Pohjoismaiden maitomarkkinoilla. Yli 90 prosenttia Pohjoismaissa myydystä maidosta on Oksasen mukaan pakattu harjakattopakkaukseen.
Oksanen sanoo, että sekä korkittomia että korkillisia pakkauksia kehitetään rinta rinnan. Elopak ei siis ole viemässä kehitystyötään mihinkään tiettyyn suuntaan toisen pakkausmuodon kustannuksella.
Suomen markkinoilla on toimitusjohtajan mukaan nähty, että korkiton pakkaus toimii meillä hyvin.
"Korkillisia pakkauksia pidetään jopa pikkaisen turhakkeena, kun maitoa voi kulua yhden aterian yhteydessä koko litra. Korkin toiminnallisuudesta ei ole tällöin hirveästi hyötyä", hän sanoo.
Lue lisää:
Maitokolmio ottaa käyttöön uudenlaisen maitopakkauksen – ensimmäisenä maailmassa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
