Talous

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen varoittaa KKV-päivässä: "Näin meitä kuluttajia vedätetään verkossa"

"Onko hotellia varattaessa todella vain yksi huone jäljellä, vai pyritäänkö kuluttajaa kiirehtimään päätöksentekoon epäasiallisin keinoin?"
Nina Kaverinen / KKV
Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen varoitti KKV-päivässä verkon ostoansoista, joihin kuluttaja saattaa astua.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies Katri Väänänen varoitti KKV-päivässä käytännön esimerkein, minkälaisia riskejä digitaalisuus aiheuttaa kuluttajille.

"Olisi tärkeää, että kuluttajalla olisi aito valinnanvapaus ja oikeaa, läpinäkyvää tietoa käytössään", ylijohtaja, kuluttaja-asiamies Väänänen tähdensi esityksessään.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto järjesti KKV-päivän virtuaalisesti verkossa.

Yritysten ja kuluttajien toimintaympäristö on muutoksessa. Digitaalisuuden piti tuoda kuluttajille valtaa, mutta käyttäytymis- ja neurotieteen keinoin valjastettuna siitä onkin tulossa uhka kuluttajien valinnanvapaudelle.

Kuluttaja-asiamies kuvasi usein esimerkein, miten kuluttajia manipuloidaan, johdatetaan pika-ansoihin ja kiirehditään tekemään ostopäätöksiä verkkokaupoissa epäasiallisin keinoin.

Kuten hotellivarauksissa:

"Voiko olla niin, että on tosiaan vain yksi huone jäljellä – vai pyritäänkö kuluttajaa kiirehtimään päätöksentekoon epäasiallisin keinoin", kysyi Väänänen retorisesti yleisöltään.

Kuluttaja-asiamies oli itse varaamassa kesäksi hotellihuonetta Roomassa ja jäi pohtimaan verkkovaraustaan. Varaus jäi tekemättä jo koronankin vuoksi.

Hotellivarauksia välittävät verkossa palveluna muun muassa Trivago, Momondo ja Booking.com sekä hotelliketjut ja esimerkiksi lentoyhtiöt.

Pikaluottoyhtiöiden luottolupauksissa luvataan rahaa tilille pikavauhtia. Pitäisikö luoton nostamista hidastaa vaikka 48 tuntiin, jolloin kuluttajalle jää aikaa myös perua luotonhakunsa, jos se kaduttaakin?

Pika-ansaksi Väänänen kutsui Disneyn kaapelikanavan kampanjaa, jossa nopeille luvassa on ollut kanava ilmaiseksi määräajaksi. Tosiasiassa kuluttaja maksaa kanavan tilauksestaan 90 euroa kuussa ja vain harvat onnekkaat saivat kanavan arvonnan kautta ilmaiseksi.

"Vitamiini-, lisäravinne- sukka-, hammasharja-,... kuluttaja onkin huomaamattaan sitoutunut pitkiin sopimuksiin ja vain alkuun saa edulliset näytteet."

Hämmästyttävänä Väänänen piti sitä, että niinkin iso toimija kuin Microsoft toi luvatta kuluttajien ruutujen näytöille Windows 10 -ohjelmaa markkinoineen ohjelman, joka käynnistyi ruksista, jolla kuluttaja luuli sulkevansa palvelun.

Epäasiallinen oli myös se kännykän ruudulle välähtänyt Black Fridayn lenkkarimainos, jonka päälle oli ohjelmoitu näyttöön hius. Kun kuluttaja vaistomaisesti pyyhkäisi hiusta, se veikin hänet pyytämättä ostopolulle.

KKV-päivässä esiintynyt MIT:n professori ja talousnobelisti Bengt Holmström avasi esityksessään sitä, miten kuluttaja voisi hallita omaa dataansa verkossa paremmin. Yrityksille kuluttajan paikkatieto, selainhistoria ja kaveritksin ovat arvokasta tietoa, jolla ne ohjaavat kuluttajan käyttäytymistä.

Myös EU-komissio on kiinnittänyt huomiota tähän asiaan EU:n digitaalisuutta käsittelevässä ohjelmassaan.

Lue lisää

Professori Vesa Vihriälä: "Koronasta jää pitkä laahus talouteen"

KKV esittää Mehiläisen ja Pihlajalinnan yrityskaupan kieltämistä – kilpailu vähenisi liikaa

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Veikkauksen keskuspelijärjestelmän hankinta oli lainvastainen – sakkoja ei voitu määrätä, koska määräaika oli kulunut umpeen

Rahapeliongelmiin löydettävä ratkaisu